To tylko jedna z 2 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
TRYB TWORZENIA PRAWA Brak jednego uniwersalnego sposobu tworzenia prawa, bowiem zależy on od rodzaju systemu prawa i podmiotu, mającego kompetencję prawotwórczą (podmioty o formalnej kompetencji ≠ podmioty faktycznie biorące udział w tworzeniu prawa)
Procedura tworzenia ustaw - droga/tryb ustawodawczy :
Inicjatywa ustawodawcza Dyskusja nad projektem Głosowanie Podpisanie i ogłoszenie INICJATYWA USTAWODAWCZA - zgłoszenie projektu przez upoważniony organ, które zobowiązuje parlament do jego rozpatrzenia . Inicjatywa ustawodawcza przysługuje:
Grupie przynajmniej 15 posłów
Komisji sejmowej
Senatowi
Prezydentowi
Radzie Ministrów
Grupie co najmniej 100 tysięcy obywateli mających prawa wyborcze
DYSKUSJA NAD PROJEKTEM - czytania projektu ustawy, 3 czytania projektu; prace nad projektem w komisjach sejmowych lub na plenum Sejmu oraz zgłaszanie do niego poprawek
GŁOSOWANIE ciała kolegialne mogą funkcjonować w sposób ważny tylko przy założeniu obecności pewnej minimalnej liczby swoich członków ( quorum ) Reguła większości jako zasada głosowania w demokracji parlamentarnej
Większość bezwzględna (absolutna) - suma głosów „za” jest większa niż suma głosów „przeciw” i wstrzymujących się. Większość zwykła - suma głosów „za” jest większa niż głosów „przeciw”, nie licząc wstrzymujących się. Większość względna - najwyższa liczba głosów uzyskana w przypadku wyborów między przynajmniej trzema kandydatami. Większość kwalifikowana - większość wyższa od bezwzględnej, ale mniejsza od jednomyślności (2/3, 3/4 itd. ważnie oddanych głosów).
Uchwalanie ustaw - zwykła większość głosów w obecności co najmniej połowy ustawowej liczby posłów Uchwalanie zmian w Konstytucji - Sejm: kwalifikowanej większości 2/3 głosów w obecności przynajmniej połowy ustawowej liczby posłów; Senat: bezwzględnej większości głosów w obecności co najmniej połowy ustawowej liczby senatorów
Ustawę uchwaloną przez sejm Marszałek Sejmu przekazuje Senatowi , który w ciągu 30 dni ustawę może przyjąć, wprowadzić poprawki lub odrzucić .
Uchwałę Senatu odrzucającą lub wprowadzającą poprawki może Sejm odrzucić bezwzględną większością głosów Następnie Marszałek Sejmu przedstawia przyjętą ustawę do podpisu Prezydentowi , który może odmówić podpisania ustawy i przekazać ją Sejmowi do powtórnego rozpatrzenia ( veto zawieszające ). Veto zawieszające może obalić Sejm uchwalając ponownie ustawę, jednak tym razem
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)