Trudne początki i umacnianie się chrześcijaństwa - kolebką chrześcijaństwa była Palestyna, znajdująca się pod panowaniem rzymskim, - pierwsza gmina chrześcijańska powstała w Jerozolimie i liczyła w latach trzydziestych po Chrystusie kilka tysięcy osób - miała charakter judeochrześcijańskiej - spór między judaizującymi a hellenistami na tle przestrzegania Starego Testamentu rozstrzygnął tzw. sobór (3) jerozolimski. z 49 roku, nakazujący hellenistom zachowanie minimum prawa mojżeszowego, - chrześcijaństwo przede wszystkim za sprawą Św. Pawła coraz wyraźniej skłaniało się, mimo prześladowań, ku kulturze grecko-rzymskiej,
- Rzym stal się jego stolicą od początku IV wieku (edykt mediolański (4) z 313 roku) Kościół wszedł w sojusz z Cesarstwem Rzymskim, które jednak już od III wieku wchodziło w fazę coraz głębszego kryzysu,
- Język łaciński od końca 11 wieku aż do czasów nowożytnych stal się językiem Kościoła i nauki europejskiej.
****Chrześcijaństwo wprowadziło do wychowania nowe, nieznane dotychczas wartości. Wniosło nową wizję świata i jego historii. Chrzest oznaczał udział ochrzczonego w bóstwie Chrystusa. W świetle Ewangelii człowiek staje się dziedzicem Królestwa Bożego. Ma dążyć do jego osiągnięcia. Podstawą teorii i praktyki wychowania stała się Biblia, a zwłaszcza Nowy Testament
- Szczególnego znaczenia zaczęły nabierać listy św. Pawła. - centralnym punktem odniesienia we wszystkich chrześcijańskich koncepcjach wychowania jest Jezus Chrystus. Chodziło o wychowanie każdego człowieka, bez różnicy stanu, zawodu, narodowości i płci - Wobec Boga wszyscy są równi. Prawdę tę dobitnie wyraził św. Paweł w liście do Galatów (3, 27-29): „Nie ma już Żyda ani poganina, nie ma już niewolnika ani człowieka wolnego, nie ma już mężczyzny ani kobiety, wszyscy bowiem jesteście kimś jednym w Chrystusie Jezusie. Jeśli zaś należycie do Chrystusa, to jesteście też potomstwem Abrahama i zgod nie z obietnicą - dziedzicami", - cele wychowania pogańskiej starożytności były antropocentryczne (5) zaś chrześcijańskie miały cha rakter teocentryczny (6) czy też chrystocentryczny (7) . - Chrystus stawiał miłość przed prawem - w centrum wychowania chrześcijańskiego stanął Bóg -Człowiek,
- Bóg też, który jest Miłością, jest ostatecznym celem człowieka; człowiek powinien stać się drugim Chrystusem; wychowanie polega na prowadzeniu człowieka do Boga.
Chrześcijaństwo - podobnie jak judaizm, należy do tzw. „religii uczonych", w których dużą rolę odgrywa nauczyciel - w starożytności pogańskiej był niewolnikiem zaś w chrześcijaństwie cieszy się on dużym autorytetem; wykształcenie, przynajmniej w wypadku duchowieństwa, stało się niezbędne.
(…)
… dwaj misjonarze - Cyryl i Metody. Jeden z nich - Cyryl ułożył nawet alfabet słowiański, nazwany później od jego imienia cyrylicą.
VI. Średniowiecze
l. Pojęcie Średniowiecza
Początki Średniowiecza datuje się umownie na 476 rok, czyli datę upadku Zachodniego Cesarstwa Rzymskiego - natomiast jako koniec Średniowiecza najczęściej przyjmuje się 1492 rok, czyli czas odkrycia Ameryki przez Krzysztofa Kolumba…
… ojców i pierwszych doktorów Kościoła
- właściwych początków zbliżenia chrześcijaństwa do kultury hellenistycznej należy szukać w wypowiedziach najstarszych ojców i doktorów Kościoła, intelektualistów chrześcijańskich działających w Kartaginie, Aleksandrii i na Bliskim Wschodzie. ****do przyśpieszenia tego procesu bardzo przyczynił się św. Augustyn - jego przebieg charakteryzował się coraz bardziej pozytywnym stosunkiem do kultury starożytnej, stopniowo zaczęto uznawać filozofię starożytną za przygotowanie do chrześcijaństwa, twierdzenia filozofii starożytnej traktowano jako zarodki prawdy objawionej, udzielone przez Boga starożytnym myślicielom. Procesy asymilacji kultury(9) hellenistycznej przebiegały inaczej na greckim Wschodzie, a inaczej w Rzymie. Dla myślicieli chrześcijańskich II i III…
… się chrześcijańskie, wykładano także nauki świeckie. Ciągłość tę zapewniali również tacy uczeni, jak znani nam już pierwsi Ojcowie i Doktorzy Kościoła, którzy świadomie dążyli do akulturacji(13) starożytności, do jej wchłonięcia przez umacniające się chrześcijaństwo, do możliwie bezkonfliktowego przejścia od Zachodniego Cesarstwa Rzymskiego do chrześcijańskiej Europy. W ewolucji tej podstawową rolę odegrali…
…, tak też uniwersytet skupiał profesorów i studentów; był także ich cechem. Jacques Le Goff definiuje uniwersytet średniowieczny jako „korporację grupującą wszystkich (uniuersitas) profesorów i studentów w danym mieście". Niektóre uniwersytety, m.in. w Bolonii, Paryżu i Oksfordzie, grupowały młodzież i profesorów z całego świata chrześcijańskiego. Uniwersytety od początku posiadały trzy podstawowe przywileje…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)