Trening asertywności - trzy style komunikacji

Nasza ocena:

3
Pobrań: 196
Wyświetleń: 1806
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Trening asertywności - trzy style komunikacji - strona 1 Trening asertywności - trzy style komunikacji - strona 2

Fragment notatki:

Trening asertywności - trzy style komunikacji Pierwszy krok w treningu asertywności to nabycie umiejętności rozróżniania zachowania asertywnego, agresywnego i pasywnego.
Styl pasywny - komunikacja pasywna oznacza brak bezpośredniej ekspresji uczuć, myśli i życzeń. Osoba posługująca się takim stylem może albo próbować wyrazić je pośrednio, marszcząc czoło, płacząc lub mamrocząc coś pod nosem, albo stłumić je całkowicie. Osoby komunikujące się pasywnie mają tendencję do ciągłego uśmiechania się i podporządkowywania swoich potrzeb potrzebom innych. Podczas rozmów słuchają więcej niż powinno im przypaść w udziale. Jeżeli chcą zakomunikować coś bezpośrednio, pomniejszają znaczenie swoich wypowiedzi, rozpoczynając je od wyrażeń typu: „Nie jestem ekspertem, ale…”, „Nie powinienem tego mówić, ale …”. Bardzo trudno jest im poprosić o coś. Kiedy sami zostaną poproszeni o zrobienie czegoś, co jest im nie na rękę - najczęściej spełniają prośbę pomimo wszystko albo znajdą wymówkę, zamiast otwarcie odmówić. Osoby te charakteryzuje cichy, słaby i niepewny głos. Stałe cechy ich wypowiedzi to: pauzy, wahanie, szukanie właściwych słów, przeskakiwanie z tematu na temat, niejasność i wyrażenia typu: „to znaczy”, „wiesz”. Osoba komunikująca się pasywnie oczekuje, że inni domyślą się, co ona chce powiedzieć. Jej dłonie będą zimne, spocone drżące. Trudno jest z nią nawiązać kontakt wzrokowy - patrzy w dół lub ucieka wzrokiem. Styl agresywny - osoba posługująca się takim stylem potrafi dość dobrze wyrazić, co czuje, co myśli i czego chce, jednak często dzieje się to kosztem praw i uczuć innych ludzi. Ma tendencję do poniżania innych przez sarkastyczne i rzekomo zabawne uwagi. Kiedy dzieje się coś nie po jej myśli, zwykle przechodzi do ataku. Wzbudza w innych żal i poczucie winy, kierując w ich stronę oskarżenia. Używa uogólnień typu „zawsze”, „nigdy” oraz wypowiedzi, które sugerują jej wyższość i nieomylność (rację). Zachowanie agresywne można rozpoznać po wzniosłym stylu bycia i manifestowaniu siły. Może ono przybierać różne formy - chłód i złowieszcza cisza, nonszalancja i sarkazm, krzyk. Styl asertywny - komunikacja asertywna polega na formułowaniu jasnych wypowiedziana temat uczuć, myśli i życzeń. Osoba asertywna dba o poszanowanie swoich praw oraz szanuje prawa i uczucia innych. Słucha uważnie i daje innym poznać, że ich wysłuchała. Jest otwarta na negocjacje i gotowa na ustępstwa, ale nie kosztem swoich praw i godności. Wie, jak prawić i przyjmować komplementy. Umie zaczynać i kończyć rozmowę. Skutecznie radzi sobie z krytyką - bez konieczności uciekania się do wrogiego czy obronnego zachowania. W zachowaniu asertywnym można wyczuć pewność, siłę i empatię. Głos jest zrelaksowany, stanowczy i posiada dobrą modulację. Bezpośredni kontakt wzrokowy jest dla niej przyjemny. Postawa jest harmonijna i wyprostowana.
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz