To tylko jedna z 2 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Transport urobku przy robotach ziemnych wykonywanych koparkami
Do odwozu urobku ziemnego stosuje się wszystkie znane trakcje , począwszy od kolejowej wąsko- i normalnotorowej ,poprzez trakcję samochodową ,jak i ręczną włącznie .Podstawowym warunkiem tego transportu jest zapewnienie nieprzerwanego odbioru urobku spod koparki , zapewniającego pełne wykorzystanie zdolności produkcyjnych koparki . Projektowanie transportu urobku ziemnego polega na prawidłowym rozwiązaniu następujących podstawowych elementów transportu , a mianowicie : a) wybranie najbardziej celowej trakcji na podstawie znanych ilości urobku i znanych odległości przewozowych (miejsca nasypów , odkładów itp.), b) określenie położenia tras przewozowych względnie zaprojektowanie ich wykonania stosownie do rodzaju trakcji , c) wybranie najodpowiedniejszego dla konkretnych warunków typu środka transportowego ( dla określonej trakcji przewozowej) , d) odliczenie liczby środków przewozowych
Przystępując do opracowania projektu organizacji transportu należy przede wszystkim ustalić wydajność maszyny odspajającej i ładującej na środki transportowe (w tym przypadku koparki )
Do obliczenia liczby środków transportowych stosuje się tzw. wydajność załadunkową Czas załadowania środków transportowych wylicza się z czasu potrzebnego na podstawianie ich pod koparkę oraz czasu samego ładowania .
Dla każdego rodzaju trakcji istnieją właściwe ekonomicznie uzasadnione odległości transportowe oraz ogólny ilościowo zakres przewozu urobku ziemnego. Zalety techniczne transportu samochodowego przy przewozie urobku ziemnego jak : duża elastyczność , łatwość zastosowania w różnych warunkach terenowych ( wzniesienia aż do 12% ) , powodują , że transport ten jest bardzo często stosowany. Obliczanie potrzebnych wywrotek samochodowych celem zapewnienia nieprzerwanego transportu dokonuje się w sposób następujący : a) określenie czasu t załadowania wywrotki samochodowej tz = QT / qSnVg n gdzie QT - nośność wywrotki ,T , q - objętość łyżki , m3, Sn - współczynnik napełnienia łyżki , Vg (gamma) ciężar objętościowy spulchnionego gruntu ,T/m3 , n liczba cykli roboczych na godz .
b) obliczenie czasu tj jazdy w godzinach w obydwu kierunkach tj = 2L / Vśr godz. gdzie : L - odległość jazdy w jedną stronę ,km , Vśr - Średnia prędkość jazdy , km / godz. c) obliczenie liczby m wywrotek m = tz + tj + tw /tz = t / tz gdzie : tz -czas załadunku wywrotki ,
tj czas jazdy , czas wyładowania jednej wywrotki (zależnie od typu przyjmuje się tw = 0.008 - 0.016 godz).
Pojemność skrzyni koparki powinna być 3 - 4 razy większa od pojemności łyżki koparki .
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)