To tylko jedna z 4 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
ŻEGLUGA ŚRÓDLĄDOWA GŁOWNE REJONY PŁYWANIA ŻEGLUGI WODNEJ ŚRÓDLĄDOWEJ: - Rejon zatokowy – symbol I (fala do wysokości 2m., Zatoka Gdańska, Zatoka Pomorska) - Rejon zalewowo – jeziorowy – symbol II (fala do wysokości 1,2m.;zalew Szczeciński, Wiślany, Zatoka Pucka, Zbiornik Włocławek, wielkei jeziora mazurskie) - Rejon – symbol III (fala do wysokości 0,6m.;rzeki żeglowne, kanały, pozostałe jeziora i porty morskie) - Rejon IV (wody śródlądowe nie uznane za żeglowne) CECHY SPECYFICZNE TRANSPORTU WODNEGO ŚRÓDLĄDOWEGO: * Związane z odległością przestrzenną: - mała dostępność (gęstość sieci transportowej) - duża zgodność układu dróg z ciągami ładunkowymi (lokalizacja osadnictwa) - wysoki współczynnik wydłużenia (inwestycje infrastrukturalne) * Związane z czasem transportu: - mała szybkość techniczna - sezonowość * Związane z przedmiotem przewozu: - duża ładowność (135 – 1500 ton) - masowość - duża przestrzenność środka transportu - wysoki poziom bezpieczeństwa środka przewozu SFERY ZASTOSOWANIA ŻEGLUGI WODNEJ ŚRÓDLĄDOWEJ: - duże partie ładunków masowych między punktami nadania i odbioru położonymi w sąsiedztwie dróg wodnych, np. obsługa portów, kopalni, aglomeracji miejskich, zakładów przemysłowych - ładunków wykluczających zastosowanie innych gałęzi transportu, np. piasek z dna rzeki - ładunki wielkogabarytowe, ciężkie i wrażliwe na wstrząsy. TECHNOLOGIE PRZEWOZÓW ŚRÓDLĄDOWYCH: Zespoły holowane (system nieekonomiczny): - mniejsza sprawność hydrodynamiczna - większa energochłonność - większa pracochłonność Barka z własnym napędem (motorowe): - poprawa warunków pracy załogi - zwiększenie prędkości i niezawodności przewozów - wysokie koszty budowy barek motorowych Zestawy pchane: - obniżenie stosunku mocy do ładowności - obniżenie liczby załogi oraz zmniejszenie jej wysiłku fizycznego w czasie podróży i manewrów - możliwość ładowania barek urządzeniami o wysokiej wydajności, bez ryzyka nadmiernych obciążeń konstrukcji kadłubów - niezależne dysponowanie barkami i pchaczami - możliwość dowolnego formowania zestawów w zależności od warunków nawigacyjnych lub potrzeb przewozowych - obniżenie kosztu budowy barek w odniesieniu do ich ładowności, co wynika z uproszczeń konstrukcyjnych i wyposażeniowych - ryzyko kolizji z obiektami pływającymi i hydrotechnicznymi - uciążliwość eksploatacji zestawów pchanych na wodach sfalowanych
(…)
… portów i przeładowni do Ro-Ro
- rezerwy przepustowości dróg wodnych
- duże rezerwy terenowe w portach rzecznych pozwalające na tworzenie centrów logistycznych transportu
kombinowanego.
2. Barkowy system transportowy:
* Przesłanki rozwoju:
- skrócenie czasu przeładunku w portach morskich o około 70 %
- skrócenie czasu pobytu w porcie do 20 %
- możliwośc rezygnacji z usług portu
- możliwość rozdzielenia…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)