Transport morski

Nasza ocena:

5
Pobrań: 266
Wyświetleń: 1596
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Transport morski - strona 1 Transport morski - strona 2 Transport morski - strona 3

Fragment notatki:

TRANSPORT MORSKI     Środki transportu morskiego:  Statek-urządzenie pływające przeznaczone do przemieszczania się na morzu, zarówno w celach zarobkowych i  pozazarobkowych     Statek handlowy [cel zarobkowy]     przewóz ładunków i pasażerów    rybołówstwo morskie    eksploatacja podmorskich bogactw naturalnych    świadczenie usług pomocniczych      Typy konstrukcyjne statków morskich:   1.materiał konstrukcyjny   -drewniane   -stalowe   -ze stopów aluminiowych   -z tworzyw sztucznych   -żelbetowe   2.sposób łączenia elementów konstrukcji   -spawane   -nitowane   3.wytrzymalość konstrukcji kadłuba   -pełnopokładowce [pokład górny jest elementem wytrzymałościowym kadłuba]   -statki z ciągłą nadbudówką [co najmniej dwupokładowce, pokład główny jest pod pokładem na którym  skonstruowana jest nadbudówka]  *ochronnopokładowce otwarte  *ochronnopokładowce zamknięte   *ochronnopokładowce otwarto-zamknięte  4.liczba kadłubów   -jedno i dwukadłubowe     5.liczba pokładów   -bezpokładowe   -jednopokładowe   -dwupokładowe   -wielopokładowe   6. sposób pływania:   - nawodne – wypornościowe   - podwodne   - nawodne – poduszkowce     Typy eksploatacyjne statków morskich   I – do przewozu drobnicy     uniwersalne (konwencjonalne)  o  ochronnopokładowiec otwarty ( urządzenia dźwigowe obrotowe lub bomy)   o  semikontenerowiec lub półkontenerowiec (drobnica, kontenery, ładunki płynne w zależności  od zbiorników)  o  drobnicowce wielozadaniowe (wydajne urządzenia przeładunkowe, furty byrtowe lub rufowe)    wyspecjalizowane:  o  kontenerowce pełnokontenerowe (prowadnice dla kontenerów)  o  CON – RO kontereopromowce  o  PCC „czyste” samochodowce  o  Promy kolejowe  o  Promy uniwersalne (pasażersko – samochodowce)  o  Barkowce (LASH OVER the stern, SEABLE float –on, float-off, BACAT FLASH)  o  Promowce ro – ro (poziomy system ładowania)  o  Chłodnicowce ( dla różnej drobnicy, pełne chłodniowce – jeden rodzaj ładunku do przewozu  owoców bananów)    II – przewóz suchych ładunków masowych (rudy żelaza, węgiel, zboża, boksyty, nawozy)     Masowce uniwersalne (ładownie samotrymujące lub łatwo trymujące)    Masowce specjalistyczne:  o  Rudowce(mała pojemność w stosunku do nośności)  o  Drewnowce ( duże światło luków, możliwość przewożenia ładunku na pokładzie)  o  Węglowce (wzmocnione dno ładowni)  o  Masowiec samowyładowczy 

(…)

…) -> ropa, ziarno, nawozy, ruda
o Rudozbiornikowiec (OO)
o Ropomasowiec (OB.)
o Produktowiec (OBO) – ropa, produkty ropopochodne, zboża, ruda, drewno
III – zbiornikowce


do przewozu ropy naftowej (brudnej, czystej) ; grodzie poprzeczne i wzdłużne (bezpieczeństwo i
nawigacja)
o uniwersalny 8 – 100 tyś DWT
o zb. Surowcowe 60 – 550 tyś DWT
o produktowe 15 – 40 tyś DWT -> benzyna, oleje smarowe, oleje silnikowe, nafta
do przewozu gazów w stanie płynnym
o LPG-zbiorniki ciśnieniowe cylindryczne i pełnochłodzone ( do-50 °C) -> propan, butan, etylen
o LNG - zbiorniki samonośne kuliste lub membranowe np. gaz ziemny do -161° C
VI – chemikaliowce (AMONIAK, CIEKŁA SIARKA, LATEKS, KWAS SIARKOWY, KAUCZUK)





komorowce (ład. Bardzo niebezpieczne)
czyste chemikaliowce (kwasy, soda akustyczna)
chemikaliowce do przewozu rozpuszczalników
chemikaliowce specjalistyczne (oleje smarowe, roślinne)
siarkowce (+ 80 °C)
V – pasażerskie:



pasażerskie
o liniowce (transoceaniczne)
o promy pasażerskie bliskiego zasięgu
o wycieczkowce
o promy pasażersko – samochodowe
pasażersko – towarowe (powyżej 12 osób)
towarowo – pasażerskie (do 12 osób)
Charakterystyka techniczno eksploatacyjna statku:


wymiary liniowe
parametry…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz