To tylko jedna z 4 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
TRANSPORT MORSKI Środki transportu morskiego: Statek-urządzenie pływające przeznaczone do przemieszczania się na morzu, zarówno w celach zarobkowych i pozazarobkowych Statek handlowy [cel zarobkowy] przewóz ładunków i pasażerów rybołówstwo morskie eksploatacja podmorskich bogactw naturalnych świadczenie usług pomocniczych Typy konstrukcyjne statków morskich: 1.materiał konstrukcyjny -drewniane -stalowe -ze stopów aluminiowych -z tworzyw sztucznych -żelbetowe 2.sposób łączenia elementów konstrukcji -spawane -nitowane 3.wytrzymalość konstrukcji kadłuba -pełnopokładowce [pokład górny jest elementem wytrzymałościowym kadłuba] -statki z ciągłą nadbudówką [co najmniej dwupokładowce, pokład główny jest pod pokładem na którym skonstruowana jest nadbudówka] *ochronnopokładowce otwarte *ochronnopokładowce zamknięte *ochronnopokładowce otwarto-zamknięte 4.liczba kadłubów -jedno i dwukadłubowe 5.liczba pokładów -bezpokładowe -jednopokładowe -dwupokładowe -wielopokładowe 6. sposób pływania: - nawodne – wypornościowe - podwodne - nawodne – poduszkowce Typy eksploatacyjne statków morskich I – do przewozu drobnicy uniwersalne (konwencjonalne) o ochronnopokładowiec otwarty ( urządzenia dźwigowe obrotowe lub bomy) o semikontenerowiec lub półkontenerowiec (drobnica, kontenery, ładunki płynne w zależności od zbiorników) o drobnicowce wielozadaniowe (wydajne urządzenia przeładunkowe, furty byrtowe lub rufowe) wyspecjalizowane: o kontenerowce pełnokontenerowe (prowadnice dla kontenerów) o CON – RO kontereopromowce o PCC „czyste” samochodowce o Promy kolejowe o Promy uniwersalne (pasażersko – samochodowce) o Barkowce (LASH OVER the stern, SEABLE float –on, float-off, BACAT FLASH) o Promowce ro – ro (poziomy system ładowania) o Chłodnicowce ( dla różnej drobnicy, pełne chłodniowce – jeden rodzaj ładunku do przewozu owoców bananów) II – przewóz suchych ładunków masowych (rudy żelaza, węgiel, zboża, boksyty, nawozy) Masowce uniwersalne (ładownie samotrymujące lub łatwo trymujące) Masowce specjalistyczne: o Rudowce(mała pojemność w stosunku do nośności) o Drewnowce ( duże światło luków, możliwość przewożenia ładunku na pokładzie) o Węglowce (wzmocnione dno ładowni) o Masowiec samowyładowczy
(…)
…) -> ropa, ziarno, nawozy, ruda
o Rudozbiornikowiec (OO)
o Ropomasowiec (OB.)
o Produktowiec (OBO) – ropa, produkty ropopochodne, zboża, ruda, drewno
III – zbiornikowce
do przewozu ropy naftowej (brudnej, czystej) ; grodzie poprzeczne i wzdłużne (bezpieczeństwo i
nawigacja)
o uniwersalny 8 – 100 tyś DWT
o zb. Surowcowe 60 – 550 tyś DWT
o produktowe 15 – 40 tyś DWT -> benzyna, oleje smarowe, oleje silnikowe, nafta
do przewozu gazów w stanie płynnym
o LPG-zbiorniki ciśnieniowe cylindryczne i pełnochłodzone ( do-50 °C) -> propan, butan, etylen
o LNG - zbiorniki samonośne kuliste lub membranowe np. gaz ziemny do -161° C
VI – chemikaliowce (AMONIAK, CIEKŁA SIARKA, LATEKS, KWAS SIARKOWY, KAUCZUK)
komorowce (ład. Bardzo niebezpieczne)
czyste chemikaliowce (kwasy, soda akustyczna)
chemikaliowce do przewozu rozpuszczalników
chemikaliowce specjalistyczne (oleje smarowe, roślinne)
siarkowce (+ 80 °C)
V – pasażerskie:
pasażerskie
o liniowce (transoceaniczne)
o promy pasażerskie bliskiego zasięgu
o wycieczkowce
o promy pasażersko – samochodowe
pasażersko – towarowe (powyżej 12 osób)
towarowo – pasażerskie (do 12 osób)
Charakterystyka techniczno eksploatacyjna statku:
wymiary liniowe
parametry…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)