TRANSPORT Warunki produkcji i dystrybucji towarów w gospodar ce światowej w ostatnich latach bardzo się zmieniły, gdyż wymogi dotyczące ruchu towarów oraz czasu ich przemieszczania uległy przeobrażeniom wraz z automatyzacją i komputeryzacją produkcji. Zwiększający się systematycznie poziom sił wytwórczych spowodował powstanie dysproporcji pomiędzy czasem produkowania towarów a czasem ich dystrybucji. Jedną z możliwości łagodzenia dysproporcji między czasem produkcji dóbr i usług a czasem ich dystrybucji jest logistyka , definiowana jako proces zarządzania całym łańcuchem dostaw - od źródeł wydobywania surowców do ostatecznego konsumenta. W tym rozumieniu logistyka jest interdyscyplinarną dziedziną wiedzy, łączącą w swej istocie zagadnienia produkcji, dystrybucji, transportu i magazynowania w kontekście gospodarki przestrzennej. Termin logistyka ( łac. logicus, franc. loger - umieścić, ulokować, zakwaterować) jest również stosowany w terminologii wojskowej na oznaczenie systemu zaopatrzenia obejmującego dostawę i rozmieszczenie wszystkiego, co jest niezbędne dla prowadzenia działań wówczas i w tych miejscach, gdy jest to właśnie konieczne. Zapożyczenie i przeniesienie tego pojęcia do dziedziny obiegu surowców, materiałów i wyrobów gotowych wynika, jak sądzę, z podobieństwa sytuacji, w jakiej znajdują się oddziały żołnierzy posiadających broń, lecz nie mających amunicji ani benzyny do pojazdów - z sytuacją przedsiębiorstwa, które posiada magazyny i sklepy, lecz nie ma dostaw zamówionych towarów lub też ma zamówienia na wytwarzane produkty, ale bez możliwości przetransportowania ich do nabywców. W każdej z tych sytuacji trzeba mieć to, co jest niezbędne, we właściwym czasie i miejscu i w warunkach zapewniających właściwe wykorzystanie do wyznaczonych lub powstających celów. Konieczność powszechnego wdrażania systemów logistycznych w przedsiębiorstwach i między przedsiębiorstwami dostrzeżono w Polsce na początku lat dziewięćdziesiątych. W tym samym czasie pojawiły się także pierwsze opracowania naukowe z zakresu tej dziedziny wiedzy. W pracach tych, a także w praktyce gospodarczej, wprowadzone zostały pierwsze pojęcia, definicje, jak i pierwsze próby formułowania terminologii logistycznej. Transport jest elementem infrastruktury społeczno-gospodarczej, rozumianej jako wyodrębniona część systemu społeczno-gospodarczego. Infrastruktura transportowa oddziałuje na gospodarkę i społeczeństwo stwarzając warunki przemieszczania osób i ładunków w formie pośredniej - poprzez usługi transportowe, i bezpośredniej - każdemu dysponentowi środka transportu.
(…)
… stwarzając warunki przemieszczania osób i ładunków w formie pośredniej - poprzez usługi transportowe, i bezpośredniej - każdemu dysponentowi środka transportu.
W skład infrastruktury transportu wchodzą przede wszystkim trzy podstawowe grupy elementów:
drogi wszystkich gałęzi transportu,
punkty transportowe (porty morskie, dworce, lotniska itp.),
urządzenia pomocnicze służące bezpośrednio do obsługi dróg…
… pasażerskie porty lotnicze i terminale towarowe.
Żegluga śródlądowa korzysta przede wszystkim z naturalnych dróg wodnych. Dla stworzenia pożądanego układu dróg buduje się też kanały. Załadunki i wyładunki przy przewozach tą gałęzią transportu odbywa się w portach i przeładowniach. O wiele większe rozmiary mają porty morskie obsługujące wielkie statki. Obejmują one obszar na lądzie (terytorium portowe) i na morzu (akwarium portowe).
Podstawowymi środkami transportu w przewozach drogowych są samochody ciężarowe i zestawy:
ciągnik siodłowy + naczepa,
ciągnik balastowy + naczepa.
Ładowność większości pojazdów w tej gałęzi transportu mieści się w przedziale od 1 do 40 ton.
W transporcie kolejowym osobną grupę stanowią pojazdy trakcyjne (lokomotywy) i wagony (choć spotyka się także wagony silnikowe…
… umowne są wynikiem negocjacji między przewoźnikiem a jego klientem. Ceny taryfowe są ogłaszane publicznie i przez ustalony okres przewoźnik zobowiązuje się do ich stosowania.
Na rynku transportowym działa wiele firm oferujących różne usługi. Do usług podstawowych należą: przewóz i spedycja. Usługa przewozowa może polegać na prostym przewozie między dwoma punktami w przestrzeni w sytuacji, gdy załadunek…
…).
W żegludze śródlądowej tradycyjne zestawy (holownik + barki holowane) zostały już całkowicie wyparte przez barki motorowe i zestawy pchane.
W żegludze morskiej podstawową część floty towarowej stanowią następujące statki morskie:
uniwersalne:
do przewozów masowych (masowce),
do przewozów drobnicowych (drobnicowce),
specjalizowane:
rudowce,
cementowce,
rudozbiornikowce,
zbiornikowce,
drewnowce,
samochodowce…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)