Transformacja systemu medialnego RP

Nasza ocena:

5
Pobrań: 462
Wyświetleń: 1316
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Transformacja systemu medialnego RP - strona 1 Transformacja systemu medialnego RP - strona 2

Fragment notatki:

Transformacja systemu medialnego RP - założenia, kierunki, formy, tempo, następstwa. Do końca lat 80. państwo miało monopol na media, decydowało o kształcie systemu medialnego. Radiofonię i telewizję obejmował monopol de iure (dla przypomnienia prasę obejmował monopol de facto ). Ogół stosunków państwo-media elektroniczne ujęty był w Ustawie o Komitecie do spraw Radiofonii i Telewizji „Polskie Radio i Telewizja” z 2 grudnia 1960 r. Legalnie w eterze nie mogły istnieć inne media elektroniczne niż radio i telewizja państwowa. Radiokomitet miał status centralnego organu administracji państwowej, a więc pracowali tam urzędnicy. Przewodniczący odpowiadał bezpośrednio przed premierem. Po objęciu stanowiska premiera przez Tadeusza Mazowieckiego zaczęto się zastanawiać nad zmianą tej sytuacji prawnej. Wśród rządzących ujawniły się dwa stanowiska: - Jedni uważali, że państwo powinno wprowadzić system rejestracyjny (analogicznie do prasy) - każdy ma mieć szansę wejścia na rynek mediów elektronicznych.
- Zwolennicy drugiej opcji twierdzili, że taki stan jest nie do przyjęcia, bowiem silniejsi nadawcy przeszkadzaliby w działalności słabszym, a także służbom państwowym (policja, wojsko itd.). Państwo powinno zatem ustanowić osobną instytucję władną stworzyć nowy ład w polskim eterze i ponosić odpowiedzialność za przyszłość polskich mediów. Pod koniec 1991 r. zwyciężyła ta druga opcja. 15 października 1992 r. Sejm znowelizował konstytucję (tzw. Mała Konstytucja), zgodnie z którą miała powstać KRRiTV, niezależna od rządu i stojąca na straży ładu publiczno - prawnego. 29 grudnia 1992 r. Sejm przyjął Ustawę o Radiofonii i Telewizji , weszła ona w życie 1 marca 1993 r. Ustawa ta stanowiła podstawę prawną do działania KRRiTV. Wprowadzała ona następujące ustalenia:
Jeden z rozdziałów ustawy mówił o strukturze, zakresie powoływania i działalności KRRiTV.
Dawała nadawcom komercyjnym możliwość legalnej działalności.
Radiofonia i telewizja państwowa zostały przekształcone w media publiczne. Powstało 19 jednoosobowych spółek Skarbu Państwa działających na mocy Kodeksu Handlowego i niezwiązanych z władzą wykonawczą.
KRRiTV oprócz tego, że otrzymała szczególny status, uzyskała szczególny charakter sposobu tworzenia, formy i zakresu działalności. Spośród 9 osób wchodzących w skład KRRiTV 4 delegowanych jest przez Sejm (mogą to być posłowie), 2 przez Senat (mogą być senatorowie) i 3 przez Prezydenta (mogą być urzędnicy Kancelarii Prezydenta). Pierwszy skład wybrano następująco: 3 osoby na 6 lat, 3 osoby na 4 lata i 3 na 2 lata. Co 2 lata 3 członków Rady się zmienia.
Są to osoby praktycznie nieodwoływalne. Istnieją 3 przypadki możliwości odwołania przez podmiot powołujący członka KRRiTV:


(…)

… elektronicznych jest przydzielanie koncesji nadawcom komercyjnym. Dotychczas odbyły się 2 procesy koncesyjne:
Lata 1993-1994. Radiofonia: koncesję ogólnopolska otrzymały: Radio Zet, RMF FM i Radio Maryja. Przyznano też koncesję 132 nadawcom na działalność o zasięgu lokalnym i regionalnym. Telewizja: koncesję ogólnopolską otrzymał Polsat (wtedy miał siedzibę we Wrocławiu), na działalność o zasięgu…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz