To tylko jedna z 2 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
WYKŁAD Z 24.11.2009r.
Traktat jest czasem zrównywany z pojęciem umowy m-owej. Służyły one początkowo załatwianiem spraw między stronami, wobec czego miały charakter kontraktowy i najczęściej były dwustronne. Od XIX w. pojawiają się traktaty wielostronne oraz prywatne zbiory prawa. Kolejnym etapem było powstanie oficjalnych zbiorów prawa np. zbiór traktatów Ligii narodów. W XIX w. zaczyna się także kodyfikacja traktatów, które rozwija się w okresie międzywojennym. W 1935r. powstaje projekt harwardzki (projekt prywatny/ uniwersytecki), który miał znaczenie dla prac podjętych po II wojnie. Dziś największe znaczenie ma Konwencja Wiedeńska, której stroną jest obecnie 110 państw. Wiele norm konwencji ma charakter prawno-zwyczajowych. KW została przyjęta w 1969 i w dużym stopniu miała charakter kodyfikacyjny. Zawarte w niej przepisy proceduralne nie są uważane za przepisy zwyczajowe- działają tylko na mocy konwencji. KW stała się wzorcem dla norm zwyczajowych, wobec czego kodyfikowała i rozwijała przepisy. Znajduje się tam także definicja traktatu tj. każde porozumienie między co najmniej dwoma p-twami poddane prawu m-nemu bez względu na to jaką nosi nazwę i czy jest zawarte w jednym/ wielu dokumentach.
W 1986r. prowadzono prace nad nową konwencją nie została ona jednak przyjęta, ale jest wzorcem dla prawa zwyczajowego.
Ani konwencja z 1969r. ani z 1986r. nie objęła w całości prawa traktatu. Żadna z nich nie wpływa na ważność traktatów zawartych między p-wami a organizacjami m-wymi lub podmiotami trzecimi - tzn. nie wpływa na ich ważność, czy tez stosowanie norm konwencji na zasadzie zwyczajowej- art. 3.
TRAKTAT: - należy odróżnić umowy pisemne od tych w formie ustnej- art.3
- forma pisemna ma służyć celom dowodowym
- musi być między co najmniej dwoma p-wami co odróżnia traktat od aktów jednostronnych
- złożony w jednym dok. lub w formie not jednobrzmiących/ dyplomatycznych
- każdy z podmiotów traktatu musi mieć zdolność do jego zawarcia, oraz działać przez przeszkolone do tego jednostki. Jeśli chodzi o państwa w KW ta zdolność jest domniemana- art.6. W razie braku kompetencji p-stwa musi to zostać udowodnione. W przypadku org. m-wych zdolność ta jest określona przez przepisy tej org. zawarte w jej statucie - tzn. nie mają one domniemanej kompetencji, tj. nie musi ona być zapisana w statucie, ale dorozumiana ( nie może one a jednak wykroczyć poza sferę organizacji).
- pełnomocnictwa- art.7:
szef p-stwa
szef rządu
minister spraw zagranicznych
inni ministrowie w zakresie swych kompetencji
szef placówki dyplomatycznej lub przedstawiciel przy org. m-wej mają kompetencje do wszczęcia rokowań w celu przyjęcia tekstu danego traktatu
(…)
… dwustronnej po wielostronnej działa zasada” lex posterior derogat legi priori” tj. przepis późniejszy uchyla przepis wcześniejszy. Niektórych traktatów nie można modyfikować np. KNZ , traktaty założycielskie UE, statuty org. m-wych. - wnoszenie poprawek do umów (atr.40 i 41 KW)
- niektóre sposoby zakończenia obowiązywania lub zawieszenia działania traktatu dotyczą tylko traktatów wielostronnych (art.55 , 58…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)