Teorie relacji z obiektem

Nasza ocena:

3
Pobrań: 1029
Wyświetleń: 2849
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Teorie relacji z obiektem - strona 1 Teorie relacji z obiektem - strona 2

Fragment notatki:

Teorie relacji z obiektem : podkreślają, że głównym motywem rozwoju jest dążenie do więzi z osobami znaczącymi i poprzez to zaspokajanie potrzeb. Trzy główne odłamy relacji z obiektem: 1. Mechanizmy obronne ego . Dwie postacie Anna Freud i Melanie Klein . To są bardziej teorie kliniczne. Anna Freud uważa, że podstawową rzeczą jest dążenie do więzi z innymi i ego ma za zadanie poradzić sobie z problemami, które będą się pojawiać. To jak sobie poradzi to będzie kreowało styl rozwoju osobowości. Mechanizmy obronne ego: wymienia 15 mechanizmów.
Melanie Klein krytyczne znaczenie ma 6 pierwszych miesięcy życia. Więzi w tym czasie warunkują rozwój pozycji wobec życia, osób znaczących. Pierwsze 3 miesiące: paranoidalno-schizoidalna. 2. Mechanizmy rozwoju ego , teorie ego relacji z obiektem. Najbardziej znane nazwiska: Fairnbairn, Winnicot, Kernberg .
Zastanawiają się nad przyczyna stylu rozwoju ego. Istotne są doświadczenia w otoczeniu. Winnicot uważa, że bardzo ważne jest wspomagające otoczenie oraz empatia otoczenia w stosunku do dziecka. Wtedy dziecko może rozwijać swoje ego. Jeśli nie będzie wspomagania ze strony otoczenia wtedy ego wytworzy niewłaściwy obraz ego. Może się rozwinąć fałszywe mnie. Jest to stan pewnej formy patologii, zaburzenia osobowości.
Mówią tez o fazach rozwoju ego.
Kluczem do zrozumienia rozwoju osobowości jest rozwój struktury ego. 3. Psychologia self - Kohut . Mnie jako self istnieje od początku. Self ma bipolarną strukturę. Na jednym biegunie znajdują się ambicje dziecięce czyli potrzeby dziecka a na drugim dziecięce ideały czyli wyobrażenia rodzica. Pomiędzy biegunami jest napięcie i to jak ono będzie rozwiązywane zależy od rodziców. To napięcie wyzwala pewny potencjał. Reakcje rodziców wyzwalają obrazy siebie u dziecka i to powoduje rozwój bądź zahamowanie rozwoju. Musi być napięcie, które wydobywa talenty czyli nawyki, umiejętności. To ma doprowadzić do spójnego mnie czyli harmonii. TEORIA E. ERICSONA Teoria psychospołecznego rozwoju ego. Kształt osobowości nadają dwa wymiary: rozwój dokonuje się w pewnym kontekście historycznym czyli w jakie relacje i wymagania jednostka wchodzi oraz procesy odpowiadające za dojrzewanie psychobiologiczne. Można wyróżnić pewne fazy rozwoju osobowości. Kolejność tych faz zgodnie z zasadą epigenezy czyli wszystko co się rozwija dokonuje się według pewnego planu aż do osiągnięcia pewnej funkcjonalnej całości.
Dla tych faz charakterystyczne jest, że pojawiają się w każdej z nich pewne dominujące właściwości. Jest to zasada psychobiologiczna.
Poza ta zasadą ważne jest rozwój struktury ego, która kreuje osobowość, ego integruje doświadczenia, jest aktywne wobec tego jest strukturą świadomą. Ericson wyróżnił 8 stadiów rozwoju. Każde charakteryzuje pojawienie się pewnego kryzysu.
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz