Teorie psychospołeczne Karen Horney

Nasza ocena:

5
Pobrań: 3612
Wyświetleń: 6993
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Teorie psychospołeczne Karen Horney - strona 1 Teorie psychospołeczne Karen Horney - strona 2 Teorie psychospołeczne Karen Horney - strona 3

Fragment notatki:


TEORIE PSYCHOSPOŁECZNE - KAREN HORNEY 1). Życiorys:  16 września 1885 r. - narodziny (Hamburg)  1934 r. - przeprowadzka do Nowego Jorku: prywatna praktyka i funkcja wykładowcy w Nowojorskim Instytucie Psychoanalitycznym  Założenie Towarzystwa Rozwoju Psychoanalizy i Amerykańskiego Instytutu Psychoanalizy (funkcja dziekana)  1952 r. - śmierć (Nowy Jork) 2). Związek z Freudem - krytyka i podstawowe założenia Horney krytykowała Freuda, proponowała własne ujęcie psychologii, jednak podkreślała, że jej poglądy mieszczą się w ramach psychoanalizy freudowskiej. Krytykowała głównie biologizm, przez który psychologia nie mogła być nauką o ludziach. Chciała kłaść większy nacisk na wzajemne relacje między ludźmi, a nie na seksualność, konflikty i agresję, które - jej zdaniem - zbyt zdominowały freudowską koncepcję. Horney zastąpiła popędy kulturą . Człowiek nie jest skonfliktowany wewnętrznie na skutek popędów, których nie może zaspokoić, ale na skutek internalizacji negatywnych stereotypów kulturowych, które przekształcane są w tzw. lęk podstawowy . („pasierb kultury” ) . Horney przeciwstawiła się także koncepcji „zazdrości o członek” i sądziła, że podstawowe cechy kobiecej psychiki nie mają związku z poczuciem biologicznej niższości, ale są to:
* brak pewnośc i siebie * nadmierne przywiązywanie wagi do miłości. Krytykowała także kompleks Edypa i sądziła, że powstaje on na skutek zaburzonych relacji między dzieckiem a rodzicami (a nie popędem seksualnym). Wg Horney, agresja nie jest wrodzona, lecz jest środkiem do zapewniania sobie poczucia bezpieczeństwa. Horney krytykowała także pojęcie narcyzmu, przymusu powtarzania, id, ego i superego, lęku i masochizmu; akceptowała natomiast determinizm psychiczny, motywację nieświadomą i nieracjonalne motywy. 3). Podstawowe pojęcia a). lęk podstawowy - poczucie bezradności, odrzucenia, zagrożenia doświadczane przez dziecko naturalnie w okresie dzieciństwa. Może on się wykształcić na skutek braku odpowiedniej rodzicielskiej postawy wobec dziecka.
 Zło podstawowe - wszystkie czynniki w relacji dziecko-rodzice, które zaburzają poczucie bezpieczeństwa dziecka, powodując lęk podstawowy Zło podstawowe -- wywołuje - urazę/wrogość podstawową dylemat/konflikt.
Dzieci radzą sobie z wrogością wypierając ja --- 1.bo się Was boję
2.bo Was potrzebuję
3.bo boję się utracić Waszą miłość
1. Zło podstawowe 2. wrogość podstawowa 3. konflikt uraza-chęć miłości 4.Wyparcie wrogości 5.Zaostrzenie konfliktu 6.Silniejszy lęk i potrzeba uczucia -
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz