To tylko jedna z 11 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
PERSONOLOGIA - HENRY MURRAY 1). Życiorys: 13 maja 1893 r. - narodziny (Nowy Jork) 1915 r. - uzyskanie licencjatu nauk humanistycznych ze specjalizacją z historii Studia na Harvardzie Wstąpienie do Kolumbijskiego College'u Lekarzy i Chirurgów 1919 r. - ukończenie College'u 1920 r. - uzyskanie tytułu magistra nauk humanistycznych w dziedzinie biologii (Columbia University) Posada wykładowcy fizjologii na Harvardzie Praktyka chirurgiczna w Szpitalu Prezbiteriańskim w Nowym Jorku Dołączenie do Rockeffelerowskiego Instytutu Badań Medycznych Studia (Uniwersytet Cambridge) i badania biochemiczne 1925 r. - odwiedzenie Junga 1927 r. - uzyskanie tytułu doktora z biochemii Lata 20. - spotkanie C. Morgan, fascynacja Jungiem 1927 r. - posada wykładowcy psychologii na Harvardzie 1928 r. - posada zastępcy profesora i dyrektora Kliniki Psychologicznej, założonej przez Mortona Prince'a 1935 r. - skończenie własnej psychoanalizy (Franz Alexander, Hans Sachs) 1937 r. - uzyskanie tytułu profesora nadzwyczajnego Kliniki Psychologicznej W latach 30. - niesamowity rozwój działalności Kliniki; próba przełożenia klinicznych założeń psychoanalizy na wskaźniki i operacje charakterystyczne dla eksperymentu; zaangażowanie wielu ważnych badaczy z różnych dziedzin (Erikson, DuBois, Dyk, McKeel) 1943 r. - wstąpienie do Wojskowego Korpusu Medycznego 1946 r. - odznaczenie orderem Legii Zasłużonych 1947 r. - powrót na Harvard, dalsza praca wykładowcy psychologii klinicznej na Wydziale Stosunków Społecznych 1949 r. - założenie Aneksu do Kliniki Psychologicznej na Harvardzie 1950 r. - mianowanie profesorem psychologii klinicznej 1962 r. - tytuł profesora emerytowanego Nagrody: Nagroda za Wybitny Wkład Naukowy APA; Nagroda Złotego Medalu Amerykańskiej Fundacji Psychologicznej 23 czerwca 1988 r. - śmierć (zapalenie płuc) - fascynacja Hermanem Melvillem „Moby Dick”, mitologią, literaturą, -zainteresowanie psychologią - po przeczytaniu książki Junga „Typy psychologiczne” Najważniejsze dzieła: „Badania osobowości” 1938 r. „Kliniczne studium uczuć” 1945 r. „Badania nad stresującymi sporami interpersonalnymi” 1963 r. Rozdział w „Ku ogólnej teorii działania” 1951 r. Artykuł w „Dialectica” Rozdział w pracy „Psy chologia: studium nauki” Artykuł dla „Międzynarodowej encyklopedii nauk społecznych”
(…)
… w „Journal of Personality and Social Psychology” doszła do wniosku, że badacze w ogóle nie zajmują się zmiennymi osobowościowymi danej jednostki, a zawsze w odniesieniu do „wszystkich innych” bądź „niektórych innych”; przyczyny takiego stanu rzeczy upatruje w zebraniu niewystarczającej ilości informacji nt. osób badanych Psychobiografia (pierwsza - freudowska analiza życia Leonarda da Vinci) o Runyan…
…. in.: Ograniczoną przez popędy życia i śmierci ilość potrzeb jednostki Koncepcję kompleksu Edypa Małą systematyczność badań Nieprzywiązywanie wagi do czynników społecznych i kulturowych Później Murray kładł nacisk na bardziej pozytywne systemy osobowości, skupiając się na sile wyobraźni jako na potencjalnie najsilniejszym elemencie osobowości, który jednak ma najmniej sposobności do ekspresji…
… r. 2). Podstawowe założenia teorii: Przywiązywanie wagi do czynników biologicznych Skupienie na indywidualności jednostki (tak jak Allport) Ważna rola możliwości operacjonalizacji założeń i przełożenia ich na ściśle kontrolowane badanie Chęć pełnego zrozumienia indywidualnych przypadków Całościowy charakter zachowania (holizm), jednak z uwzględnieniem analizy, po dokonaniu której dochodzi do rekonstrukcji całości Ważny kontekst środowiskowy zachowania Zarówno przeszłość, jak i teraźniejszość i środowisko wpływają na człowieka (odwrotnie Allport) Dzieciństwo i niemowlęctwo jako okresy, które determinują późniejsze zachowanie człowieka dużo mocniej niż inne okresy (Allport odrzucił)
Istnienie motywacji nieświadomej (Allport świadoma)
Przywiązywanie wagi do wypowiedzi jednostki…
… kompleksów:
b). czynniki genetyczne i dojrzewanie - są odpowiedzialne za występowanie ER i związane z procesami metabolicznymi I era (dzieciństwo, okres dorastania, młody wiek dojrzały): anabolizm > katabolizm; okres mnożenia się nowych struktur II era (wiek średni): anabolizm = katabolizm; okres rekompozycji już istniejących struktur i funkcji III era (starość): anabolizm < katabolizm; okres…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)