Teoria więzi społecznej według Durkheima - omówienie

Nasza ocena:

3
Pobrań: 91
Wyświetleń: 924
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Teoria więzi społecznej według Durkheima - omówienie - strona 1 Teoria więzi społecznej według Durkheima - omówienie - strona 2 Teoria więzi społecznej według Durkheima - omówienie - strona 3

Fragment notatki:

Teoria więzi społecznej według Durkheima. Solidarność mechaniczna- funkcjonuje w społeczeństwie pierwotnym, podporządkowanie bezrefleksyjnej woli zbiorowej czyli systemu nakazów i zakazów tradycja, opinia publiczna. Podział pracy tu prawie nie istnieje = brak indywidualności, niezróżnicowanie społeczne
Solidarność organiczna- społeczeństwo nowoczesne, podział pracy- specjalizacja- indywidualizacja w życiu społecznym. Każda jednostka czuje się odpowiedzialna za to co robi. Wymiana usług tworzy społeczeństwo. Społeczeństwo to całość harmonijna- wymiana + podobieństwo między jednostkami urzeczywistnianie wspólnego ideału.
Należy wychowaniem budzić wiarę we wspólny ideał. Zmienia się on historycznie np.: Ateny- umiar, harmonia; Rzym- sztuka wojenna; Średniowiecze- wychowanie chrześcijańskie; odrodzenie- wychowanie świeckie i literackie; XIX, XX w- nauka zajmuje miejsce sztuki.
Wychowanie zawsze było adekwatne do czasów i miejsca- fakty społeczne! Trzeba się liczyć ze zwyczajami , które są wynikiem świadomości zbiorowej. Każdy system wychowawczy jest zarazem jeden i wieloraki (zależy od środowiska, pracy i miejsca zamieszkania). To ma miejsce od pewnego wieku, ideał jest jednak wspólny
Wychowanie to środek do sprawnego funkcjonowania społeczeństwa
Tak jak u Hegla oddajemy dzieci społeczeństwu, ale inaczej niż u Arendt- praca związana jest z indywidualnością
U Durkheima nie ma miejsca na prywatność bo jednostka jest zdeterminowana społecznie. Społeczeństwo jest jednością organiczną, nie ma sprzeczności interesów. U Hegla są.
Jurgen Habermas
Dał podwaliny pod pedagogikę krytyczną
Socjolog- naukowo chce wytworzyć doskonałe społeczeństwo, chce stworzyć teorię , która zmieni rzeczywistość społeczną ( o tyle nie jest filozofem)
Założenia:
Historia ludzkości = historia zaburzonej komunikacji
Rozwój społeczeństwa jest izomorficzny, paralelny do rozwoju indywidualnego
Poszukiwanie warunków niczym nie zaburzonej komunikacji- nauka może tego dokonać.
Nowa teoria nauki/ procesy badawcze zgodne z interesami poznawczymi gatunku ludzi:
Interes techniczny (nauki empiryczno- analityczne)- sens ze względu na techniczną kontrolę nad zobiektywizowanymi procesami hipotezy- empiryczne prawo umożliwiające przewidywanie, można je technicznie wykorzystać. Fakty- doświadczenia organizujemy tak by móc oddziaływać instrumentalnie. Ludzkie doświadczenie musi być poddane technicznej kontroli
Interes praktyczny (nauki historyczno-hermeneutyczne)- rozumienie znaczeń (teksty), sens ważności twierdzeń w odniesieniu do nauk o kulturze, rozszerzanie porozumienia poprzez dobra kultury- społeczny konsensus jako intersubiektywność. Ważne aby odwoływać się do tradycji.


(…)

… ideologii i „naturalnych” ograniczeń (nieświadomie). Dialog jest dławiony i zniekształcony. Sens ważności twierdzeń- filozofia krytyczna wie, że jest uzależniona od interesów emancypacji.
W każdym z tych procesów inny jest sens twierdzeń nauk.
Habermas nawiązuje do Kohlberga:
Teoria socjalizacji K/H:
- Centralną kategorią jest tożsamość jednostki
- Kompetencje w działaniu
- Działania kompetentne…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz