To tylko jedna z 2 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Teoria informacji:
Komunikacja jest celowym przekazywaniem informacji od nadawcy do odbiorcy. Jednak podczas nadawania komunikatu pojawiają się szumy. Dlatego trzeba się zastanowić jak i czy w ogóle przekaz dociera do odbiorcy. Podstawowa funkcją informacji jest redukowanie niepewności. Problem w tym, że informacja może być rozumiana również jako akt komunikacji lub towar.
Teoria informacji F. Frick:
Wszystkie procesy, które rozumiemy jako przekaz informacji są procesami selekcji. Następuje decyzja, która informacja jest istotna i ma być przekazana. Punktem wyjścia jest dla niego matematyczna teoria komunikacji polegająca na obliczeniu ile pytań potrzeba, by ustalić jednoznaczny sens informacji. Ideałem jest, gdy informacja odpowiada na wszystkie pytania i redukuje poziom niepewności do maksimum. W ten sposób można badać np. dziennik. Stosując tę technikę można mierzyć: wartość informacyjną, czytelność, różnorodność, przepływ.
Wartość- metoda badania. W tekście zlicza się ile podano faktów ( fakt- podstawowa, sprawdzalna, obiektywna informacja). Zagęszczenie bada wartość i jest to parametr sprawdzający ilość adekwatnych faktów i jakie jest ich zagęszczenie (jak ich dużo). Głębia określa na ile informacja podstawowa została pogłębiona i rozwinięta. Obszerność to liczba różnych faktów jako ułamek wszystkich informacji (jeśli mamy obliczone wszystkie wartości to iloraz obszerności i zagęszczenie jest współczynnikiem wartości informacji). Różnorodność sprawdza czy jest proporcja między różnymi informacjami, czy coś zostaje zogniskowane a coś zmarginalizowane. Przepływ- Jak dużo informacji przepływa przez poszczególne kanały. Na ile dany kanał skupia się na informacji, a na ile na innych rzeczach.
Pojawia się jednak pytanie czy można zbadać wartość informacji? Badacze twierdzą, że jest to mierzalne. Teoria wartościującej struktury znaczeń językowych to badanie może być fundamentem sprawdzania wartości Inf. Istota tego podejścia polega na sprawdzeniu częstotliwości występowania słów o określonym charakterze wartościującym i jak są one powiązane z informacją. Po połączeniu słów i informacji tworzy się siatki, które semantycznie łącza słowo z danym faktem. To może się przyczynić do wykrycia niejawnego, niezauważalnego, a jednak oceniającego charakteru informacji.
Czy można ocenić dokonania mediów? Trzeba je oceniać ze względu na dobro publiczne tj. na ile prowadzą do konsensusu, a na ile do kłótni.
Wolność i niezależność to fundamenty demokracji. Trzeba badać czy pojawiają się naciski mające na celu forsowanie, utajanie, modelowanie informacji. Bada się te aspekty, które dowodzą, że media są niezależne. Można to zrobić poprzez stworzenie listy tematów drażliwych, o których ciężko się wypowiadać. Stwarza się więc skale stopnia wolności. Im bardziej wolne media tym większe prawdopodobieństwo odchylenia od standardowych gustów i tematów. Bada się również na ile medium jest gotowe by nie liczyć się z opinia władz.
(…)
… od standardowych gustów i tematów. Bada się również na ile medium jest gotowe by nie liczyć się z opinia władz. 3 właściwości zróżnicowania treści:
jaki jest zakres prezentowanych treści dla widowni o różnorodnych zainteresowaniach. Ile w mediach jest polifonii?
Możliwość dotarcia głosów od społeczeństwa do mediów. Na ile te glosy są istotne?
Wierność odzwierciedlania przez media różnych aspektów rzeczywistości…
…- zgodność przekazu z faktami
Kryterium istotności- dotyczy sfery konstruowania mediów. Informacja istotna to informacja interesująca i użyteczna. Kryteria istotności to: założenie teoretyczne jak powinien wyglądać przekaz. Teoretycznie istnieją tematy interesujące i użyteczne. Po drugie to zdanie dziennikarzy i redaktorów. Po trzecie to, co za interesujące uważa widownia.
…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)