TEORIA I PRAKTYKA

Nasza ocena:

5
Pobrań: 140
Wyświetleń: 1134
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
TEORIA I PRAKTYKA - strona 1 TEORIA I PRAKTYKA - strona 2 TEORIA I PRAKTYKA - strona 3

Fragment notatki:

Zarządzanie jakością - teoria i praktyka Skąd wziął się cud gospodarczy Japonii? Dlaczego Japończycy zrobili tak duży postęp, jakiego nie udało się uzyskać innym krajom? Czy ich sukces był spowodowany jakimiś ponadprzeciętnymi zdolnościami? To pytania, które zadaje sobie wielu prezesów europejskich i amerykańskich przedsiębiorstw. Japońskie firmy stały się bowiem pewnego rodzaju ideałem, a ich droga do sukcesu jest postrzegana w kategoriach legendy lub wręcz mitu. Wiele przedsiębiorstw, także w Polsce, zatrudnia japońskich specjalistów, aby wdrożyć   system zarządzania gwarantujący powodzenie na rynku. Niestety takie proste przenoszenie metod między krajami o zupełnie innych uwarunkowaniach prawnych i kulturowych nie jest najlepszym sposobem. Spróbujmy wiec zastanowić się, na czym polega japoński   system   zarządzania i jakie jego składniki można by przenieść do naszych przedsiębiorstw. Mówiąc o japońskim stylu czy systemie zarządzania, popełnia się pewne nadużycie, ponieważ on tak naprawdę nie jest japoński. Został `importowany' ze Stanów Zjednoczonych,   a   następnie dostosowany do specyficznych warunków kulturowych istniejących w Kraju Kwitnącej Wiśni. Musimy także pamiętać, że ten system jest daleki od ideału: wymaga bardzo wytężonej   pracy   w zamian za stosunkowo niskie pensje (Japonia ma jedne z najwyższych w świecie podatków), praktycznie nie przewiduje zatrudniania kobiet (a jeśli już to tymczasowo), większości   pracowników   nie gwarantuje się odpowiednich warunków socjalnych… Mimo to sprawnie działa i wielu dyrektorów uważa go za ideał. W hierarchii ważności   przedsiębiorstwa   japońskie stawiają człowieka przed techniką, przed wynikami, a   czasem nawet przed zyskami. Japończycy wychodzą bowiem ze słusznego założenia, że żadne   przedsiębiorstwo   nie może być lepsze niż pracujący w nim ludzie. Przecież   organizacja   to ludzie wyposażeni w   narzędzia , nie odwrotnie! Tak wiec pracownicy tworzą   zespół   współpracujący dla osiągnięcia wspólnego celu. Nie są traktowani instrumentalnie — jako zasób, który można wynająć lub zwolnić zależnie od potrzeb. Inny jest także stosunek pracowników do kierownictwa — to pracownik jest odpowiedzialny za współprace z kierownikiem. Dzięki temu może uzyskać dużą samodzielność, otrzymuje zadania   wykorzystujące w pełni jego   umiejętności , dostaje możliwość podnoszenia kwalifikacji. Wie także, że jego pomysły i sugestie zawsze będą brane pod uwagę, a jeśli zostaną odrzucone, to po dogłębnym rozpatrzeniu. W japońskich przedsiębiorstwach każdy   pracownik   ma szanse awansu.   Pracownicy   są przez wiele lat, czasem całe życie, związani z jedną   firma . Jeżeli okazuje się, że pracownik się wyróżnia i posiada odpowiednie zdolności, może awansować na stanowisko kierownicze. Dzięki systemowi

(…)

… na stosunki międzyludzkie. Współpraca nie kończy się na wyjściu z pracy. W czasie prywatnym pracownicy często spotykają się, wspólnie wypoczywają, prowadza nieformalne dyskusje na tematy firmowych projektów. Powiemy o tym więcej przy okazji omawiania metody kół jakości. Pojecie TQM-u Termin TQM (ang. Total Quality Management) bywa tłumaczony różnie. Najczęściej tłumaczy się go jako kompleksowe zarządzanie…
… za jednego z głównych twórców TQM-u, sam twierdził, że nazwa Total Quality Management jest niewłaściwą. Tak wiec należy po prostu przyjąć swoją nazwę, najlepiej którąś z tych najpopularniejszych i nie tworzyć nowych dla uniknięcia bałaganu. Trzeba jednak pamiętać, że nie należy się upierać przy swojej nazwie. TQM nie jest kolejną metodą, jak zarządzanie przez cele czy wyniki (stąd nazwa zarządzanie…
… oraz dążenie do tego, abyprodukty przez nich wykonane charakteryzowała wysoka jakość. Świadczą o tym zabytki Egiptu, Rzymu czy Grecji, które zachowały się do dziś, nierzadko w nienaruszonym stanie. Zapiski dotyczące problemu jakości znaleźć można nawet w starych przepisach prawnych, na przykład w Kodeksie Hammurabiego [T. Wawak, Zarządzanie przez jakość. Kraków: WIE 1995, s. 18]. Dziś równie często używa…

Zarządzanie jakością - teoria i praktyka
Skąd wziął się cud gospodarczy Japonii? Dlaczego Japończycy zrobili tak duży postęp, jakiego nie udało się uzyskać innym krajom? Czy ich sukces był spowodowany jakimiś ponadprzeciętnymi zdolnościami? To pytania, które zadaje sobie wielu prezesów europejskich i amerykańskich przedsiębiorstw. Japońskie firmy stały się bowiem pewnego rodzaju ideałem…
… słynącym z produkcji kimon. Oczywistym dla niego było, że jego studiabędą dotyczyły przemysłu włókienniczego i będzie właśnie w tym przemyśle pracował. Ale około 1942 roku zainteresował się statystyką, która stała się jego pasj życiową. Po wojnie wykonywał eksperymenty służące opanowaniu produkcji penicyliny. Wtedy to jego nazwisko zyskało rozgłos. Taguchi zajął się projektowaniem eksperymentów czymś…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz