To tylko jedna z 4 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
OLIGOPOL
1. TEORIA GIER
1. gracze i ich posunięcia (konkurenci, na rynku musi być przynajmniej 2 graczy)
2. wyniki i wypłaty
-pieniężna ( np.: osiągnięte zyski)
-niepieniężna ( np.: zdobycze terytorialne)
WAŻNE ZAŁOŻENIE:
-Każdy gracz chce jak najlepiej dla siebie czyli maksymalizuje swoje zyski lub minimalizuje straty.
PODZIAŁ GIER:
-jedno- wieloetapowe (decyzja podejmowana w tym samym czasie, np. szachy)
-z pełna i niepełną informacją
-z kompletną i niekompletną pamięcią
-jednorazowe i powtarzalne (horyzont czasowy)
-z 2 graczami, z 3 graczami i więcej
-gry o stałej sumie
-gry macierzowe
-gry dwumacierzowe
DYLEMAT WIĘŹNIA:
-Strategia dominująca
-strategia zdominowana
*Cel - każdy z więźniów chcę odbyć jak najkrótszą karę
*Równowaga Nasha
-nie oznacza, tego że obaj gracze osiągaja największe możliwe wypłaty
PRZYKŁADY OLIGOPOLU:
-telefonia kmórkowa, rynek cukru, rynek samochodów
CECHY:
-wysokie bariery wejścia/wyjścia
-kilku producentów
-produkt dowolny (homogeniczny lub zróżnicowany)
-współzależność
-zmowy producentów
MODEL COURNOTA
*DUOPOL:
-na rynku działają dwaj producenci oferujący ten sam produkt
-zależność między dwoma firmami oparta jest na mechanizmach
PODSTAWOWE ZAŁOŻENIA:
-każda z firm traktuje wielkość produkcji konkretną jako daną
-przedsiębiorstwa mają ten sam koszt produkcji
- koszty krańcowe MC = 0
-produkt jednorodny
-stosują jednakowe ceny
*DUOPOL EDGEWORTHA:
-produkt jednorodny
*DUOPOL CHAMBERLINA:
-każdy duopolista wyciąga wnioski na podstawie nabytych doświadczeń i reaguje odpowiednio na zmiany decyzji konkurenta
-każdy z duopolistów ma takie same udziały rynkowe i sprzedaje po Qe / 2, a zysk wynosi PeQe / 2.
*MODEL ZAŁAMANEJ KRZYWEJ POPYTU
-dosyć sztywne ceny
-jeżeli jeden oligopolista podnosi ceny to inny nie reaguje lub reaguje słabo
-natomiast jeżeli obniża cenę to inni też to zrobią gdyż chcą przyciągnąć klientów
-model ten wyjaśnia stabilność cen na rynkach oligopolistycznych.
FORMY WSPÓŁPRACY W OLIGOPOLU:
-fuzja przedsiębiorstw działających na tym samym lub innym rynku
-porozumienie kartelowe (legalna i jawna)
(…)
… samodzielność pod względem handlowym, wytwórczym i prawnym. Właściciele firm stają się udziałowcami.
*KONCERN:
-zjednoczenie wielkich firm różnych gałęzi przemysłu, firm handlujących i banków.
*KARTEL:
-to grupa przedsiębiorstw, które zmówiły się w celu:
-kontrolowania cen
-kontrolowania wielkości podaży
-zapewnienia sobie zysku monopolowego
*ZMOWA:
-to tajne porozumienie między przedsiębiorstwami…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)