Cywi_ska. Notatka składa się z 1 strony.
Teoria Frustracja - Agresja Zależność występowania agresywnego zachowania się od występującego spec. negatywnego napięcia emocjonalnego w wyniku natrafiania w przeszkodę w realizacji ważnego celu prowadzącego zaspokojenia ważnej dla jednostki potrzeby. Głównym czynnikiem powstawania agresji jest doświadczenie nieskuteczności pokonania przeszkody, z drugiej strony nieumiejętność poradzenia sobie z emocjami (silne napięcie emocjonalne to złość i gniew). Są to dzieci zaniedbane edukacyjnie, wychowawczo. Rodzaje agresji: - agresja frustracyjna (patrz wyżej)
- agresja naśladowcza - wynik występowania w otoczeniu jednostki modeli przejawiających zachowania agresywne.
- agresja instrumentalna - agresja jest środkiem (sposobem) dla zaspokojenia potrzeby (haracze w szkołach, rzucanie się na podłogę, szantaż rodziców przez dziecko)
ZŁÓŚĆ I GNIEW
Gniew jest traktowany jako silniejszy od złości i zawsze jest skierowany na innych, jest bardziej intensywny; złość może być skierowana na siebie, innych lub przedmioty.
Gniew bywa określany jako gwałtowna przykra reakcja na nieprzyjemny. przykry bodziec zewnętrzny. Niebezpieczeństwo gniewu bo dodaje nam pewności siebie, własnej mocy, energii, animuszu. Ale wyładowanie go (eskalacja) nie zmniejsza gniewu, tylko potęguje go, występuje jeszcze większe napięcie i utrzymywanie się gniewu. Najpierw trzeba się uspokoić. Mamy prawo do tych uczuć, mogą się one pojawiać.
Smutek jest związany ze stratą kogoś lub czegoś, posiadającą wartość dla jednostki - zaliczamy go do nastrojów - stanów emocjonalnych o niewielkim natężeniu i dłuższym czasie trwania.
Zdolność do motywowani się - umiejętność podporządkowywania emocji określonym celem; umiejętność odkładania w czasie zaspokajania pragnień. Ta kompetencja ma znaczenie do pokonywania trudności przez jednostkę, konsekwentnego dążenia do wybranego celu. Tą umiejętność można kształcić, rozwijać.
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)