Sztuka XX wieku rzeźba

Nasza ocena:

5
Pobrań: 357
Wyświetleń: 2296
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Sztuka XX wieku rzeźba - strona 1

Fragment notatki:


RZEŹBA
Tendencje na przełomie XIX i XX w
W rzeźbie XIX w przeważają tendencje klasycystyczne
Nurt romantyczny
Francois Rude
David d'Angers
W trzeciej ćwierci XIX w pojawiają się dążenia realistyczne i nawiązania do baroku
Honore Daumier
Cykl 36 popiersi członków francuskiego parlamentu 1803-32 - polichromowana glina, realizm graniczący z karykaturą, nawiązania do baroku w ujęciu ruchu i światła
Ratapoil 1850 - karykatura Napoleona III, nawiązania do baroku w ujęciu ruchu i światła
Francuscy animaliści realiści
Antoine Louis Barye
Emanuel Fremiet
Jean Baptiste Carpeaux
Tradycja rzeźby barokowej, malarskie traktowanie powierzchni, erotyczna zmysłowość, malownicza barokowość
Taniec zdobiący Operę Paryską - zwarta kompozycja, dynamizujące układy kontrapostowe
2 poł. XIX w pojawia się rzeźba impresjonistyczna
Edgar Degas
Malarz, rzeźbiarz, tworzył modele w wosku i odlewy w brązie, interesuje go zagadnienie ruchu i zastosowanie w rzeźbie nietradycyjnych materiałów, tworzy zazwyczaj z woski małe figurki ożywione ruchem gł. tancerki i konie, gł. tematem problem ruchu ukazywanego w migawkowym ujęciu
Mała czternastoletnia tancerka 1881 - wykonana z polichromowanego wosku, ze spódniczką z gaz i autentycznymi włosami. Skandal jaki wywołała rzeźba spowodował, że Degas już nie wystawiał swoich rzeźb, ale nadal je tworzył
Auguste Rodin
Początkowo był skrajnym naturalistą: Wiek brązu 1876-77, Św. Jan Chrzciciel 1879, portal Bramy Piekieł dla Musee des Arts Decoratifs
Jego twórczość można określić jako impresjonistyczno-romantyczna, charakteryzuje się ona znacznym ładunkiem tematycznym, zawartością pogłębionych psychologicznie treści literackich oraz tym, że ciało ludzkie ukazuje namiętności i uczucia a zarazem wyraża ruch, równowagę i proporcje, spotykamy tu sprzeczność założeń formalnych i treściowych co zapowiada przełom w sztuce prowadzący do sztuki awangardowej, światłocieniowe, malarskie traktowanie powierzchni, rozbija formę rzeźbiarską przez nierówności faktury na wibrujące plamki światła i cieni, łączy naturalizm, psychologizm, treści literacko-symboliczne i filozoficzne, dynamizm treści i formy
1880 rozkwit, obok naturalizmu pojawia się impresjonizm: Adam i Ewa 1881, Ugolino 1881, Pocałunek 1886, Mieszczan z Calais 1885-88, projekty pomników Victora Hugo 1890-1909 i Balzaka 1891-98, Martyrium, Sen
Medardo Rosso
Łączy tendencje impresjonistyczne z rodzajowością i akcentami krytyczno-społecznymi, dążenie do uchwycenia chwilowości scen z życia codziennego, cechują go zdynamizowane diagonalne układy kompozycyjne, dążenie do odmaterializowania bryły poprzez światło, liryczne, delikatne cieniowanie formy przy pomoc refleksów świetlnych, oddanie psychologicznie pogłębionych cech postaci, emocji, nastrojów za pomocą impresjonistycznych środków formalnych, malarskiego traktowania powierzchni,

(…)

… futurystyczna
Umberto Boccioni
Jedyny rzeźbiarz futurysta, cechuje go dynamizm, ekspresja, przenikanie się form, ruch pojmuje jako zjawisko biologiczne wzbogacone o przesłanki emocjonalne i psychologiczne, 1912 ogłasza manifest futuryzmu, tworzy formy-siły - przedmioty przedstawione w rozwinięciu, rozłożone na masę i przestrzeń, będące w ruchu, a więc znajdujące się w przestrzeni w czasie, Dzieła: cykl…
… maszyny-roboty, Monstrancja
RZEŹBA CYBERNETYCZNA
Weng Ying Tsai
James Seawrigth
Frank Malina
Edward Ihnatowicz
Yaacov Agama
Nam June Paik
John Billingsley
Bruce Lacey
Po 1960 odrodzenie tendencji figuratywnych
Realizm, nowa figuracja, pop-art, neodadaizm, itd.
Collages, assemblages
POP-ART
Joeseph Cornell - pudełkowe assemblages Louise Nevelson
George Segal - odlewy gipsowe postaci ludzkich
Edward…
… wklęsłych i wypukłych, gra światła i cienia, wykorzystuje i łączy również materiały nietradycyjne jak szkło, drewno metale
Dzieła: Walka bokserska 1913, cykl Medrano
Joseph Csaky
Węgier, od 1908 w Paryżu, od 1909 tworzy w tendencji kubistycznej, wprowadza formy negatywowe, później przeważa u niego kubizm syntetyczny, cechuje go powściągliwość ekspresji, jasność i prostota środków formalnych
Dzieła: Ubierająca się kobieta 1913
Raymond Duchamp-Villon
Francuz, rzeźbiarz, architekt, od 1912 ulega kubizmowi
Dzieła: projekt domu kubistycznego 1912, Maggy 1912, Koń - rozczłonkowana, zdynamizowana, skręcona bryła, rytmizacja form, wyrażenie ruchu
Kubizm syntetyczny
Juan Gris
Toreador (Arlekin) 1917 - struktura architektoniczna, geometrycznie zobietywizowane części, zestawienie form pozytywowych i negatywowych…
… 1924, Panny Pogany, Leda, Ptaki, Koguty, Syn marnotrawny, Czarownica, Kariatyda, Chimera, Król Królów 1935, Duch Buddy 1937, Ewa 1921, Sokrates 1923, Kolumna bez końca 196-37, Brama pocałunku 1935-28, gipsowy projekt świątyni indyjskiej
Jean Arp
Malarz, rzeźbiarz, zamiłowanie do płynnych, krągłych form, schematyczne, odrealnione postacie rysowane falistą linia, od 1916 tworzy abstrakcyjne reliefy
… ekspresjonizmu i surrealizmu, członek duńskiej grupy Host skupiającej artystów zainteresowanych surrealizmem, interesuje się abstrakcją geometryczną, problemami przestrzeni, fantazyjną rzeźbą figuratywną, tworzy „lalki” - kompozycje z różnych bezużytecznych przedmiotów, które wskutek odpowiednich zestawień utraciły swoją pierwotną treść użytkową tworząc abstrakcyjne, pełne poetyckiego nastroju i fantazji…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz