Sztuka XX wieku rzeźba polska

Nasza ocena:

3
Pobrań: 210
Wyświetleń: 1988
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Sztuka XX wieku rzeźba polska - strona 1

Fragment notatki:


RZEŹBA POLSKA
Rzeźba impresjonistyczna i symboliczna pojawia się ok 1890
Konstanty Laszczka
Łączy elementy symbolizmu i impresjonizmu, wpływ Rodina, Medardo Rosso, malarskie traktowanie powierzchni, kobiece akty z rozpuszczonymi włosami w płynnych, secesyjnych pozach, portrety, głowy, popiersia modelowane w glinie i odlewane w brązie
Dzieła: Zima 1895, Lato 1895, opuszczony 1896, Skończona pieśń 1895, Strzyga 1896, w nieskończoność 1897, Wiara 1898, Krzyk 1902, Nostalgia 1903, Sceptyk 1908, Demon-Wodnik 1904, Żal 1901-1902, Zrozpaczona 1904, Błędny ognik, Feliks Jasieński, Tadeusz Żuk-Skarszewski 1901, popiersia swoich synów
Stanisław Ostrowski
Jan Raszka
Henryk Kunzeka
Anastazy Lepa - Dorożka paryska w deszczu 1904
Jan Biernacki - Karawana 1910
Ludwik Puget - Pani z pieskiem
Symboliczne wątki treściowe w rzeźbie
Bolesław Biegas
Łączy symbolizm z secesyjną płynnością i dekoracyjnością
Dzieła: Sen (Marzenie) 1894, Baudelaire, Boleść, Rozkosz 1895, Rozmowa myśli 1897, Przestrzeń 1899, Franciszek Flaum Stanisław R. Lewandowski
Jan Biernacki
Józef Gardecki
Gustaw Gwozdecki
Elie Nadelmann
Wacław Szymanowski - charakterystyczny polski rzeźbiarz secesji: pomnik Grottgera w Krakowie 1907, pomnik Chopina w Warszawie 1907, Mickiewicz po Improwizacji 1898, Śmiejąca się fala
Xawery Dunikowski
Wpływy impresjonizmu i symbolizmu, dążenie do syntetyzmu, upraszczania form, posługuje się formami negatywowymi, ostrym konturem, kontrastowym łamaniem formy, tendencje kubizujące i ekspresjonizujące Dzieła: Portret Szczyglińskiego 1898, Portret pianisty Friedmiana 1903, Przyjaciele 1899-1900, Prometeusz 1898-99, Skupienie 1899, Macierzyństwo 1900, Jarzmo 1901, Fatum, Tchnienie 1901, cykl Kobiety brzemienne 1906-1908, Pomnik Dietla 1937, Rapsod bohaterski, Grobowiec Bolesława Śmiałego 1916-17
Tendencje klasycyzujące
Edward Wittig
Skłonność do klasycyzmu i architektonicznej konstrukcji, wpływ Maillola, interesuje go akt kobiecy wyrażony w klasycznym spokoju i równowadze uproszczonych form, synteza ciała kobiecego, tworzy też rzeźbę pomnikową
Dzieła: Nostalgia 1903, Spleen, Lęk, Płaczka 1904, Przebudzenie 1908, Jesień 19023, Ewa 1911, Walka 1916, Nike polska 1918, Pomnik lotnika w Warszawie 1923
August Zamoyski - okres poformistyczny, Głowa Wierki 1936, Akt 1928, Akt stojącej kobiety 1934
Henryk Kuna
Alfons Karny
Ludwika Nitschowa
Stanisław Rzecki
Franciszek Strynkiewicz
Marian Wnuk


(…)

… w Warszawie
Powstańców Śląskich na Górze Św. Anny Xawerego Dunikowskiego
Braterstwa Polsko-Radzieckiego w Gdyni M. Wnuka
Realizm
Bohaterów Warszawy 1966 M. Konieczny
Bohaterów Powstań Śląskich w Katowicach 1967 K. G. Zemła, Wojciech Zabłocki
Pamięci Ofiar Obozu Zgłady w Treblince 1964
Obrońców Westerplatte 1966
Poległych o Utrwalenie Władzy Ludowej w Czorsztynie (Żelazne Organy) 1966 W. Hasior
Pomnik…
… Strynkiewicz
Jacek Puget
Stanisław Horno-Popławski
Formizm, tendencje futurystyczno-kubistyczne
Zbigniew Pronaszko
Skłonność do geometryzacji i dynamizacji form, operowanie silnie kontrastowymi, załamującymi się płaszczyznami, ostrymi konturami i krawędziami
Dzieła: Akt 1916, Muza 1917, Tytus Czyżewski 1922, Pomnik Mickiewicza w Wilnie 1922
August Zamoyski
Dzieła: Ich dwoje 1916, Głowa 1917
Tendencje konstruktywistyczne i neoplastyczne
Grupa Blok Grupa Praesens
Katarzyna Kobro
Wpływy kolejno suprematyzmu, konstruktywizmu, kubizmu, unizmu, rzeźba organiczną częścią przestrzeni, tworzenie abstrakcyjnych, otwartych kompozycji przestrzennych ze szkła, metalu, drewna
Henryk Wiciński
Jeden z założycieli Grupy Krakowskiej, uważał, że formy mają rodowód biologiczny, powinny płynnie przechodzić i rytmicznie przechodzić…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz