6. BAUHAUS Przed wojną Henri van de Velde Szkoła Rzemiosła Artystycznego w Weimarze, zamknięta z nadejściem wojny
Po wojnie otwarta jako wydział ASP pod wodzą Waltera Gropiusa
1919 powstanie Bauhausu
1925 zamknięcie i przeniesienie do Dessau
1926 reorganizacja na Hochschule fur Gestaltung
1932 zamknięcie, van der Rohe otwiera jako prywatną szkołę w Berlinie
1933 ostateczne zamknięcie
Dyrektorzy:
Walter Gropius 1919-1928, zakłada Graduate School of Design w Cambridge
Hannes Meyer 1928-30
Ludwig Mies van der Rohe 1930-28, pracuje w Illinois Institute of Technology w Chicago
Ludzie Bauhausu:
Lyonel Feininger - grafika Johannes Itten - kurs wstępny Gerhard Marcks - warsztat ceramiczny
Paul Klee - studia nad formą, przestrzenią, ruchem i perspektywą; emigruje do Szwajcarii
Oscar Schlemmer - warsztat sceniczny
Georg Muche - dział tkacki
Wasilij Kandindsky - malarstwo ścienne, kurs rysunku, emigruje do Paryża
Laszlo Moholy Nagy - kurs wstępny, warsztat ślusarski, zakłada New Bauhaus w Chicago
Josef Albers - kurs wstępny, profesor Black Mountain College w Północnej Karolinie
Marcel Breuer - warsztat meblarski, dołącza do Gropiusa w Cambrigde
Joost Schmidt - warsztat plastyki
Herbert Bayer - warsztat drukarski, dyrektor artystyczny agencji reklamowych w NY 7. FUTURYZM 1909 Manifest Filippo Tommaso Marinettiego w Le Figaro
1910 manifest malarzy
1912 pierwsza wystawa
Umberto Boccioni, Giacomo Balla, Gino Severini, Luigi Russolo, Carlo Cara
Oddziaływanie: Section d'Or, kubofuturyzm, dadaizm, konstruktywizm w Rosji, formizm w Polsce
1929 manifest aeropiktura Vortycyzm 1912-15 Wyndham Lewis
Malarstwo metafizyczne 1910-1918: Giorgio de Chirico, Carlo Cara
Oddziaływanie: dadaizm, surrealizm
8. DADAIZM Dada - koń, nazwa znaleziona w słowniku przez Tristana Tzarę
1916 powstaje Klub Artystyczny z siedzibą w Cabarte Voltaire
NY: Marcel Duchamp, Francis Picabia, Man Ray
Zurych: Tristan Tzara, Hans Arp
Berlin: założycielem Richard Huelsenbeck, Otto Dix, George Grosz, Raoul Hausmann, John Heartfield, Hannah Hoech, Rudolf Schlichter
Kolonia: Max Ernst
Hannower: Kurt Schwitters
Oddziaływanie: pop-art, Nowy Realizm 1960 manifest (Yves Klein, Christo, Cesar, Jean Tinguley, Arman)
9. SURREALIZM Wpływ: Giorgio de Chirico
Trzy manifesty surrealistyczne Andre Breton: 1924, 1930, 1946
Techniki: collages, decollages, frottage (Max Ernst), grattage, dekalkomania (Oskar Dominguez), raclage, furaż
(…)
… Berlage: gmach giełdy w Amsterdamie 1903
Max Berg: Hala Stulecia we Wrocławiu 1913
Hans Poelzig: wieża ciśnień w Poznaniu Walter Gropius: fabryka obuwia Fagus 1911 - pierwszy obiekt modernistyczny!
Szklane domy: wzorcowa fabryka Gropiusa i szklany pawilon Bruno Tauta na wystawę przemysłową w Kolonii 1914
XX-lecie międzywojenne:
Bauhaus 1919-33 (konstruktywizm)
Ludwig Mies van der Rohe (konstruktywizm…
… Hitchcock w 1932 wystawa w MoMA The International Style: Architecture since 1922; np. siedziba Bauhausu w Dessau, Gropius 1925-6, Osiedle mieszkaniowe Weissenhof pod Stuttgartem 1927; Konkurs na budynek redakcyjny Chicago Tribune 1922 - początek stylu międzynarodowego w USA
1828-59 CIAM - organizacja skupiająca awangardę założona przez Le Corbusier'a; Na IV kongresie w Atenach w 1933 uchwalono tzw. Kartę…
… na szare, i, od 1972, stopniowo rozjaśniał używane tło. Każdą liczbę dodatkowo wymawiał, nagrywając ją na magnetofon, a do skończonego obrazu dodawał swoje aktualne zdjęcie. Cykl ma przedstawiać upływ czasu człowieka.
Postminimalizm: Eve Hesse
Neokonceptualizm l. 80 i 90: Cindy Sherman, John LeKay, Hisrta, grupa Young British Artists
19. POP-ART
l. 50 kultura masowa, konsumpcjonizm 1956 termin wprowadzony…
…: Palazzo Bianco, Genua 1950-51, Zamek Sforzów 1954-56
2000 Tate Modern w Londynie
…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)