Sztuka XX wieku protoekspresjonizm

Nasza ocena:

5
Pobrań: 189
Wyświetleń: 2086
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Sztuka XX wieku protoekspresjonizm - strona 1

Fragment notatki:


PROTOEKSPRESJONIZM
-emocjonalny stosunek do tematu
-wyrażenie poprzez obraz swojego wnętrza psychicznego
-ekspresja koloru i linii
-deformacja
Henri Toulouse Lautrec Monfa
Szkicował karykatury, początkowo maluje w ciemnej tonacji jednak pod wpływem Maneta rozjaśnia paletę, odtwarza życie współczesne, staje się kronikarzem życia paryskiego, maluje kabarety, kawiarnie, tancerzy, śpiewaków, aktorów, akrobatów, prostytutki, domy publiczne; jest głównie portrecistą i rysownikiem, interesuje się plakatem, na ekspresję linii wpływ ma drzeworyt japoński i secesja: płynny, falisty kontur; płaskie sylwetki pozbawione modelunku i cienia, podwyższony horyzont, łamie tradycyjne prawa perspektywy, poszczególne plany różnicuje kolorem, dynamizuje kompozycję przez wprowadzenie układów diagonalnych, kontrastowanie pustych i zapełnionych partii, obcinanie postaci przez ramy obrazu, od 1897 roku zajmuje się wyłącznie barwną litografią powracając do delikatnego modelunku, maluje akty, kobiety podczas toalety; dąży do ekspresji uzyskanej za pomocą środków czysto plastycznych, Plakat dla Moulin Rouge 1891 - jego pierwszy plakat
Vincent van Gogh
Maluje pejzaże, martwe natury sceny z życia codziennego, w swojej twórczości wyraża siebie, swoje nastroje i uczucia, środkiem wyrazu, kolor, faktura, rysunek, przejmuje od impresjonistów krótkie pociągnięcia pędzlem; rysunek dynamiczny, ruchliwy, niespokojny
I okres twórczości
Warsztat tkacki 1884
Jedzący kartofle 1885 - holenderska maniera, ciemna tonacja (brązy, głębokie zielenie i czerń)
II okres twórczości tzw. paryski
Zainteresowanie drzeworytami japońskimi i impresjonizmem, rozjaśnienie i wzbogacenie palety, liczne martwe natury zwłaszcza z kwiatami, portrety, autoportrety, pejzaże malowane w plenerze
Portret Ojca Tanguy 1887 - w tle drzeworyty japońskie
Most Ohaszi w deszczu 1888
Wnętrze restauracji 1887 - pointylizm
III okres twórczości - zerwanie z impresjonizmem, głównym środkiem ekspresji kolor jaskrawy, intensywny, czysty; maluje pejzaże, portrety, autoportrety, kompozycje wg. dzieł innych malarzy; pojawia się rozedrgana, wirująca linia, deformacja
U progu wieczności 1890
Z czasem kolor przygasa i traci swoją czystość i jaskrawość, charakter ekspresjonistyczny, dramatyczny
Portret dr Gachet
Kościół w Auvers sur Oise
Pole pod burzliwym niebem
Łan zboża z krukami
James Ensor
Początkowo maluje w ciemnych tonacjach pejzaże, martwe natury, wnętrza, typy ludowe, portrety. Potem rozjaśnia paletę pod wpływem impresjonistów, od 1883 zwrot w kierunku symbolizmu i ekspresjonizmu, tworzy fantastyczne obrazy z maskami i szkieletami pełne liryzmu i demonicznej ekspresji; martwe natury i pejzaże malowane techniką impresjonistyczną taktował w sposób realistyczny; w kompozycjach groteskowo-fantastycznych podkreślał ekspresję za pomocą deformacji i koloru; najważniejszy okres w jego twórczości to 1888-92


(…)

… natury miesza z irrealizmem wyimaginowanej przestrzeni, wyraża swoje własne psychiczne stany, przeżycia, emocje, cechuje go siła ekspresji i zwięzłość w ujęciu tematu, przedstawia tragizm życia ludzkiego, porusza tematykę samotności, nędzy, bezsilności, lęków, miłości; tworzy również grafiki
Seria Fryz życia 1891 - poemat życia miłości i śmierci
Chore dziecko 1892
Śmierć w pokoju chorego 1892
U łoża…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz