Marek Zgórniak sztuka XIX wieku - Syntetyzacja

Nasza ocena:

3
Pobrań: 119
Wyświetleń: 742
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Marek Zgórniak sztuka XIX wieku - Syntetyzacja - strona 1

Fragment notatki:

SYMBOLIZM
Syntetyzacja - kojarzenie różnych wrażeń zmysłowych
Dzieło sztuki powinno być idealistyczne (bo jego celem jest wyrażenie idei), symboliczne (bo wyraża ideę w formach), syntetyczne, subiektywne i dekoracyjne. Nacisk kładziony jest na czysto malarskie środki wyrazu. Deformacja i stylizacja natury. Hans von Marees
Arnold Bocklin
Gustave Moreau
Czerpał tematy z mitów greckich i opowieści biblijnych
Puvis de Chavannes
Kompozycje o tematyce mitologicznej, religijnej, alegorycznej, przejrzysta kompozycja, syntetyczny rysunek, uproszczenie modelunku i koloru, płaszczyznowość, idealizacja rzeczywistości
Szkoła z Pont Aven
Grupa malarzy skupiona wokół Paula Gauguina w latach 1888-95. Głównymi zasadami był cloisonizm i syntetyzm. Celem malarstwa nie jest odtwarzanie widzialnego świata ale sugerowanie wartości i idei przy użyciu środków plastycznych. Artyści przekształcali rzeczywistość do własnych potrzeb; świadome upraszczanie w celu nadania ekspresji przez usunięcie wszystkiego co może osłabić jej siłę oddziaływania; inspiracje sztuką japońską, archaiczną, ludową; deformacja, płasko kładzione plamy czystych barw obwiedzione dekoracyjnym konturem (cloisonizm), frontalizm, podniesienie linii horyzontu, pałszczyznowość
1889 wystawa w Cafe Volpini
1895 po wyjeździe Gauguina na Tahiti grupa rozpada się
Cuno Amiet
Emile Bernard
Charles Filiger
Meyer de Haan
Armand Seguin
Paul Serusier
Władysław Ślewiński
Operuje syntetyczną formą, płynnym konturem, płasko kładzioną plamą barwną
Paul Gauguin
Skłonność do upraszczania barw, przygaszania ich i harmonizowania, po podróży na Martynikę w 1887 odchodzi od impresjonizmu i w 1888 krystalizuje własny styl, dąży do płaszczyznowości, odrzuca tradycyjną perspektywę, cienie, naturalistyczny modelunek, uproszczenie i syntetyzacja form, płaskie plamy barwne obwiedzione grubym płynnym konturem, celem malarstwa wyrażanie uczuć artysty za pomocą środków malarskich, ważna symbolika linii i barw, w latach 1891-1893 przebywa na Tahiti, barwy stają się bardziej soczyste i jaskrawe, monumentalizm, spokój, powaga; malarz zajmuje się też grafiką, rzeźbą i ceramiką; abstrakcyjne traktowanie koloru, kubiczne formy
Wizja po kazaniu, czyli walka Jakuba z aniołem 1888
Żółty Chrystus 1889
Kobiety na plaży 1891
Ta Matete(Targ) 1892
Nevermore 1897
Pozdrawiamy Ciebie, Mario 1891
Boże Narodzenie 1896
Słowo szatana 1892
Duch śmierci czuwa 1892
Opowieści barbarzyńskie 1902
Skąd przybywamy? Kim jesteśmy? Dokąd idziemy? 1897


(…)

…, płaszczyznowość, brak cieni, kontrast bieli i czerni, wątki fantastyczne i erotyczne
Ilustracje do Madame Bovary Flauberta, Morte d'Arthur T. Malory'ego, Salome Oscara Wilde'a
Niemcy
Tajemnica, mistycyzm, psychoanaliza, okultyzm, spirytualizm, erotyzm, irracjonalizm, świat marzeń sennych, odwzorowanie nastrojów duszy, funkcja alegoryczno-mistyczna, posługiwanie się wyobraźnią, Hans von Marees
Max Klinger
Franz…
… szarości i czerni, maluje sceny rodzajowe, zajmuje się sztuką użytkową, litografią, plakatem, ilustrował książki; ok. 1900 roku wprowadza do swych obrazów barwy czyste, jasne, ciepłe, maluje urywanymi pociągnięciami pędzla, przedstawia akty kobiece, pejzaże, martwe natury, kompozycja oparta gł. na układzie plam barwnych, w końcowym okresie twórczości obrazy przeobrażają się w feerie migocących…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz