Sztuka XX wieku Malarstwo ekspresyjne

Nasza ocena:

3
Pobrań: 196
Wyświetleń: 1246
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
 Sztuka XX wieku Malarstwo ekspresyjne - strona 1

Fragment notatki:


Malarstwo ekspresyjne
Ecole de Paris
Artyści obcokrajowcy żyjący w Paryżu. Ich twórczość kształtowała się niezależnie od aktualnych awangardowych kierunków. Dawała się jednak podciągnąć pod szeroko pojęty ekspresjonizm. Amedeo Modigliani - Włoch
Marc Chagall - Rosjanin
Chaim Soutine - Litwin
Pascin - Bułgar
Moise Kisling - Polak
Amedeo Modigliani
Od 1906 w Paryżu, cechuje go jasny świetlisty koloryt, stylizacja linearna, płynna linia, tematem obrazów jest zawsze człowiek, maluje portrety, postacie odznaczają się smukłą sylwetką, długimi szyjami, wydłużonym owalem twarzy pełnej melancholii i zadumy, nuta poezji i liryzmu
Wiolonczelistka 1909
Kisling 195
Jacques Lipchitz z żoną 1916-17
Leopold Zborowski 1917
Chaim Soutine 1918
Jeanne Hebuterne 1919
Dziewczynka z warkoczykami 1917
Akt na kanapie 1917-18
Wielki akt 1919
March Chagall
Od 1910 w Paryżu, maluje motywy z obrzędów i zwyczajów żydowskich, z życia rosyjskiego ludu, z ikon, z Biblii, , charakterystyczna dla niego jest ekspresywność koloru, deformacje, naruszanie proporcji, zestawianie elementów rzeczywistości w niezwykłych sytuacjach, nastrój dziwności i tajemniczości, fantazji, snu i baśni, geometryzacja form, w 1914 wraca do Rosji, żeni się z Bellą, w 1922 znów jedzie do Paryża, formy nabierają miękkości i płynności, barwy stają się subtelne i bogate w odcienie, przeważa tematyka miłosna, często z kwiatami, w 1941 wyjeżdża do Nowego Jorku, w 1947 wraca do Paryża, w latach wojny w obrazach panuje nastrój smutku i rozpaczy, kolor ciemnieje, po wojnie wraca pogoda i jaśniejsze barwy, jest też grafikiem i ilustruje książki, zajmuje się ceramiką, rzeźbą i witrażem
Obrazy: Czerwony akt 1908, Narodziny 1909, Ślub 1909, Śmierć 1908, Pogrzeb 1909, Bella w czarnych rękawiczkach 1909, Święty Fiakier 1911, Poeta 1911, Rosji, osłom i innym 1911, Ja i wieś 1911, Liza 1914, Matka 1914, Rabin zielony 194, Rabin modlący się 1914, Zakochani nad miastem 1915, Przechadzka 1917, Autoportret z kieliszkiem wina 1917, Cmentarz 1917, Brama cmentarna 1917, Autoportret 1917, Pejzaż kubistyczny 1918, Malowidła ścienne dla teatru żydowskiego w Moskwie 1919, Koszyk kwiatów 1927, Kochankowie wśród bzów 1931, Małżonkowie z wieży Eiffela 1928, Akrobata 1926, Niedziela 1926, Samotność 1933, Czas jest bezbrzeżny 1930-39, Czerwony kogut 1940, Żongler 19439
Ilustracje (akwaforty) do Martwych dusz Gogola 1923-27, Bajek Lafontaine'a 1927-31, Biblii 1931-55
Chaim Soutine
Od 1911 w Paryżu, w swoich dziełach wyrażał nieustanny niepokój, dramat wewnętrzny, tragiczną wizję życia w nędzy, śmierć i nicość, maluje portrety, martwe natury, pejzaże, w latach 1919-22 maluje dramatyczne pełne niepokoju pejzaże, poskręcane formy chylą się gwałtownie w prawo, kręte smugi farby, deformacja sylwetki postaci, rozjaśnia ciemną dotąd paletę,

(…)

… beznadziejności sytuacji, w której się znaleźli. Twórczość cechuje oschły, szorstki, brutalny realizm, sentymentalizm, zamiłowanie do swojskości, realizm natury pojętej panteistycznie. Odtwarzają przedmioty z precyzyjną dokładnością, stosując przestrzenny iluzjonizm. Smutna, powojenna rzeczywistość odtwarzana z anatomiczną dokładnością w sposób jasny i wyrazisty.
Wyróżniamy 4 nurty:
-werystyczny (George Grosz…
… na ziemi, obrazy pełne ironii o tematyce społecznej, zerwanie z realizmem na rzecz symbolicznego ekspresjonizmu, pesymizm, gorycz, rozczarowanie, ekspresyjna linia, ostry koloryt, wertykalizm, ok 1925 weryzm, ekspresja, czarne mocne kontury, silne kontrasty barwne, charakter symboliczny
Obrazy: Scena z trzęsienia ziemi w Messynie 1909, Zatonięcie Titanica 1912, Towarzystwo 1915, Dom publiczny w Gandawie…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz