KUBIZM
Le cube - sześcian
Określenie kubiści początkowo użyte ironicznie i złośliwie, szybko się rozprzestrzeniło tracąc pejoratywne znaczenie. Z kolei twórcy kubizmu, Picasso i Braque odżegnywali się od tej nazwy.
Historię kubizmu rozpoczyna się od obrazu Picassa Panny z Avignon 1906-1907
Faza prekubistyczna (tzw. kubizm cezannowski) 1906-1909
Wpływy sztuki wczesno-iberyjskiej, murzyńskiej, prymitywnej, twórczość Cezanne'a (deformacja i sprowadzanie przedmiotów do form stereometrycznych).
Cechy: geometryzacja form i sprowadzenie ich do płaszczyzny obrazu, odrzucenie tradycyjnej perspektywy, przygaszona paleta barw, Kubizm analityczny 1909-1911/12
Przedstawianie na płaszczyźnie równocześnie wszystkich aspektów przedmiotu (symultaniczność), przedmioty oglądane równocześnie ze wszystkich stron. Gł. portrety i martwe natury
Kubizm hermetyczny 1910
Prawie całkowite zaniknięcie przedmiotu, trudno rozpoznawalne fragmenty przedmiotów
Picasso i Braque wprowadzają do obrazów litery, a potem collages. Umieszczają w swoich kompozycjach imitacje drewna, marmuru, fragmenty gazet, tapet itp. przywracając przedmiotowość i materialność obrazów. Dodatkowo Picasso montuje trójwymiarowe konstrukcje na płótnie.
Kubizm syntetyczny 1912
Reakcja na kubizm hermetyczny, przywrócenie znaczenia przedmiotowi, całościowe, syntetyczne ukazywanie przedmiotu, nie oddawano wyglądu przedmiotu, nie kopiowano natury, przedmiot był jedynie sugerowany.
Kubiści nie chcieli przedstawiać wizerunków przedmiotów ani kopiować natury, ale tworzyć kompozycje malarskie
Pablo Picasso
Hiszpan, malarz, rzeźbiarz
Okres barceloński do poł. 1900 roku
malował z życia codziennego, , tragarzy, dorożkarzy, włóczęgi, cyganki, prostytutki, sceny uliczne, knajpy kabarety; żywe barwy
Arlekin i jego towarzyszka 1900
Moulin de la Galette 1900
Kankan 1900
1901 technika impresjonistyczna, maluje pola wyścigowe, bulwary, music-halle
Okres niebieski 1902-1904
Dominacja tonacji błękitnej, motyw smutku, nędzy i samotności ludzkiej, ekspresyjne wydłużenie postaci, Stary gitarzysta 1903
Prasująca 1904
Okres różowy 1905-1906
Dominacja tonacji różowej i czerwonej, wyrazisty modelunek, postacie o dużych głowach i krępych korpusach, motywy kuglarzy, komediantów, akrobatów, arlekinów
Kuglarze 1905
Cykl akwafort Linoskoczkowie 1904-1905
Okres negre 1906
Ograniczenie palety do szarych i brunatnych gam, wpływ sztuki prymitywów i ludów pierwotnych, uproszczenie form, monumentalizacja postaci
(…)
… w Pałacu Wynalazków na wystawie paryskiej 1937
Pejzaże amerykańskie
Seria Nurkujący
Budowniczowie 1950
Wielka parada 1954
Wycieczka na wieś 1954
Jacques Villon (Gaston Duchamp)
Grafik, karykaturzysta, ok 1911 zwraca się w stronę kubizmu, komponuje poszczególne elementy obrazu na zasadzie piramidy (piramida optyczna Leonarda da Vinci), dąży do połączenia geometrycznego schematu z kolorem, dba o kolor…
…
Ma joile 1914
Okres krystaliczny 1916
Monumentalizacja, czystość, wyrazistość, prostota kompozycji, zgeometryzowane płaskie, duże, żywe plamy barwne
Projektuje dekoracje i kostiumy do baletów,
Dwie wersje Trzech muzykantów 1921
Okres neoklasyczny 1920-22 Monumentalne akty rosłych kobiet
Kobiety przy fontannie 1921
Maniery mieszają się na zmianę
Flet Pana 1923
Kobiety na plaży w Dinard 1923
Sceny walki…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)