WPROWADZENIE : Grecja stowrzyła niedościgły wzór sztuki - rzeźby, malarstwa i architektury. Do dziś sięgamy po nią do mistrzów starożytności, jako że są oni ideałami proporcji... oraz (tak dobrze znanych klasie 1"g" ;P) piękna, ładu, harmonii i porzadku artystycznego. W rzeźbie greckiej wyróżniły się trzy style: - archaiczny - klasyczny - hellenistyczny Podobnie jak w architekturze można było zauważyć trzy nowo powstałe porządki: - dorycki - joński - koryncki Natomiast w malarstwie greckim, które również zasługuje na ogromną uwagę: - 4 style pompejańskie oraz w malarstwie wazowym: - styl geometryczny - styl orientalny - styl czarnofigurowy - styl czerwonofigurowy. ARCHITEKTURA : Architektura starożytnej Grecji to przede wszystkim liczne świątynie budowane na cześć różnych bóstw. Mimo, że świątynie były rozległe i okazałe to jednak Celli , czyli pomieszczenia kultowe były bardzo wąskie. Uzasadniano to tym, że świątynia spełniała rolę domu bóstwa, a nie jak w chrześcijaństwie miejsca, w którym gromadzili się wierni aby uczestniczyć w nabożeństwie. Świątynie były miejscami kultu, gdzie składano ofiary (dobra materialne, jedzenie, zwierzęta, a czasami ofiarą stawał się człowiek). Ofiary składano na ołtarzu przed świątynią. Gdy dary były kosztowniejsze to zawieszano je na ścianach celli lub składano je do skarbca. Klasyczne świątynie starożytnej Grecji budowano zgodnie z wiarą, że pewne kształty i proporcje są miłe bogom. Istnieją trzy główne antyczne porządki architektoniczne, które różnią się ornementyką1 i proporcjami kolumn, głowic (kapiteli) i belkowania, czyli konstrukcji opierającej się na głowicach. Wspaniałość greckiej architektury nie polega na wysokim poziomie techniki, lecz na genialnym wyczuciu proporcji oraz wyostrzonej świadomości perspektywy. Przykładem może być zwyczaj pogrubiania środkowych części kolumn po to, by oglądane z pewnej odległości nie sprawiały wrażenia wklęsłych. Zabytki starożytnych Aten podzielone były na trzy główne zespoły: - najważniejszy Akropol z Partenonem i budowle u stóp wzgórza - m.in. teatr Dionizosa, pomnik Lizykratesa, pozostałości 2 rynków (tj. greckiego - Agory i rzymskiego z Wieżą Wiatrów) oraz dzielnica garncarzy Keramejkos i wielka nekropola. - grupa budowli na miejscu dzielnicy Hadrianopolis (m.in. świątynia Zeusa Olimpijskiego W drugiej połowie V w. Ateny pod rządami Peryklesa stały się głównym ośrodkiem sztuki, działali tu wybitni architekci (Iktinos, Kallikrates). Natomiast w IV w. zapoczątkowano monumentalizację architektury użytkowej (teatry, stadiony), powstawały budowle sakralne i świeckie (hotele w Olimpii, arsenał w Pireusie). W okresie hellenizmu (323-30 r. p.n.e.) nastąpił rozkwit urbanistyki i budownictwa użytkowego (szczytowe osiągnięcie - latarnia morska na Faros); wznoszono monumentalne budowle świeckie, a w budownictwie mieszkalnym pojawił się dom z malowidłami ściennymi, mozaikami posadzkowymi i urządzeniami kanalizacyjnymi.
(…)
… się bardzo interesujące przykłady budowli w tym stylu. Poniżej będzie ilustracja porównująca wszystkie trzy style, jednak tutaj zamieściłam i tą, aby dokładniej zaznaczyć poszczególne części. *Porządek joński Jeden z porządków architektonicznych starożytności. Powstał w Azji Mniejszej i na wyspach na przełomie VII i VI w. p.n.e. Cechował się brakiem podporządkowania estetyki funkcjonalizmowi, co z kolei było znakiem…
… joński zdobywa coraz większą popularność w IV w. p.n.e. i od okresu hellenistycznego praktycznie dominuje w architekturze greckiej. Jego rozwinięciem był porządek koryncki. *Porządek koryncki Stanowił rozwinięcie porządku jońskiego. Różnił się od niego przede wszystkim bogaciej zdobioną głowicą kolumny. Była ona wyższa niż głowica jońska i miała kształt lekko rozszerzającego się ku górze cylindra z przedstawieniami liści akantu. Najstarszy znany nam przykład kolumny w stylu korynckim pochodzi ze świątyni Apollina Epikuriosa w Bassai, zbudowanej ok. 420 r. p.n.e. najprawdopodobniej przez Iktinosa.
Porządek dorycki, Porządek joński, Porządek koryncki 1 - gzyms (gejson) 2 - fryz (tryglifon) 3 - architraw 4 - głowica 5 - trzon kolumny 6 - baza 6a - plinta 7 - stylobat 8 - metopa 8a - tryglif 9 - abakus 10…
…, właściciela łuku gwarantującego zwycięstwo Greków w wojnie trojańskiej). Ajschylos (525 - 456 p.n.e.) Najstarszy z trzech wielkich dramaturgów ateńskich. Uważany za twórcę klasycznej tragedii, trzynaście razy zwyciężał w konkursach dramatycznych (agonach). Pochodził z zamożnej arystokratycznej rodziny, w młodości przeżył obalenia tyranii i ustanowienie demokracji, zapoczątkowanej reformami Klejstenesa w 510…
… intelektualistów - związek skupiony wokół kultu Muz. Sofokles był autorem około 123 sztuk, w których najbardziej znanymi są: "Antygona", "Król Edyp", "Edyp w Kolonos", "Trachinki" (nawiązanie do historii Dejaniry i podarowanej przez nią Heraklesowi nasyconej śmiertelnym jadem koszuli), "Elektra" (tragiczne losy dzieci Agamemnona), "Filoktet" (historia pokąsanego przez węża, porzuconego przez przyjaciół Filokteta…
… Zeusa w posiadłości ojca - Flyi. Był człowiekiem wykształconym, znał ateńskich filozofów, jako proksenos Magnezji (honorowy przedstawiciel miasta) odwiedzał Ateny perykleskie w okresie ożywionych sporów intelektualnych prowadzonym między innymi przez sofistów i Sokratesa, co ukształtowało jego realistyczny światopogląd, także sceptyczny wobec religii i bogów, oparty o intelektualizm i krytycyzm…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)