Sztuka egipska - wykład

Nasza ocena:

3
Pobrań: 203
Wyświetleń: 1267
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Sztuka egipska - wykład  - strona 1 Sztuka egipska - wykład  - strona 2 Sztuka egipska - wykład  - strona 3

Fragment notatki:

Wykład 6
Rzeźba egipska
Kanon formalny, formalno - ideowy.
Dzieła obrazowe to także rzeźba figuratywna
Obraz to każde plastyczne przedstawienie 2 lub 3 wymiarowe kreujące jakąś rzeczywistość. Architektura też może być w pewnym sensie obrazem. Zasady obrazowania - stałe i niezmienne, miały dwojaki charakter związane z postrzeganiem anamorficznym. Nie miały one charakteru ekspresjonistycznego - imitacyjnego. Formę traktowano racjonalnie, nie to co mi się wydaje ze będzie, ale to co wiem ze jest. Nie ma przedstawień realistycznych, czasem są dzieła idące w kierunki iluzjonizmu. Racjonalizm oparty na zasadzie nawiązywania do form występujących w naturze.
Tektonizm oparty na naturze Tektonizm antropomorficzny - ważne pojecie dla Grecji.
Rzeźba ma tendencje do tektonizmu - zwartości masy, bez zbędnych szczegółów. Techniki metalowe - cyzelowania i klepania blach, czasem były.
Czasem też drewniane, ale drewno było drogie i nie zachowały się. Z kamienia i kości słoniowej
Koloplastyka - rzeźby w glinie (suszona i wypalana) niewiele się zachowało.
Ukazywanie cech charakterystycznych formy, pominiecie szczegółów chyba ze są to istotne atrybuty symbolizujące coś innego niż ich wygląd i pierwotne przeznaczenie. Idealizacja - sprowadzanie do wzorca uznawanego za idealny. Redukcja zbędnych szczegółów tylko akcesoria o charakterze atrybutów wskazujące na rangę lub wykonywana prace w ramach danej społeczności.
Osoby wykonujące jakąś czynność nie liczą niejako jednostki ale jako funkcja społeczna .
Barwy ciała tez ważne, dla I i II klasy społecznej różne. Ludzie zwykli przedstawiani nie dlatego ze są ale ze względu na wykonywana pracę. Lud nie ma żadnego znaczenia jako podmiot obrazowy. Jest po to by przedstawić czynność - usługiwanie elicie. Lud tez podlegał prawu Maat, nie buntował się bo to by zmieniło porządek.
Kanony przedstawieniowe dotyczyły wyłącznie osób uprzywilejowanych z punktu widzenia ich funkcji społeczno politycznych. Nie człowiek był przedstawiany w Egipcie, ale bóg, faraon i dostojnicy państwowi. Nie ma spontanicznych gestów, mimiki twarzy, problemu czasu. Ale może to ulegać rozluźnieniu, gdy pokazywane są prace i zwykłe czynności.
Gesty są symboliczne i samotłumaczące się. Stały repertuar gestów symbolicznych, samotłumaczące wynikają z charakteru czynności, którą wykonuje. Forma siedząca - maksymalna tektonicznie, ręce na piersi na krzyż lub na kolanach, w ręce zgiętej na piersi trzyma atrybut.
Forma stojąca - dynamiczna, nadal zasada tektoniki, jedna noga do przodu, atrybuty. U bogów często głowa zwierzęca.

(…)

… i można je odtworzyć. W przypadku kobiet widać cechy płciowe, piersi i wzgórek łonowy, biodra rzadziej. Rzeźba z 25 dynastia rahotep i nefretiti. Pektorał i nakrycie głowy. Delikatność opracowania formy.
Rzeźba głowy Chefrena - z tyłu głowy nemes przekształca się w Horusa, faraon jest Horusem. Postać krocząca - z tego wywodzi się grecki posąg? Kuros
W niektórych rzeźbach egipskich miejsce na pektorał…
…? Stworzenie stałych motywów.
Stwarza się system hierarchii, adresatem nie są ludzie. Budownictwo było nietrwałe, nie wiadomo czy były dekoracje zewnętrzne domów. Paletki - wyroby luksusowe, na użytek wyższych warstw społecznych. Do pachnideł i kosmetyków. Przedstawienie ważne ze względu na funkcję jaką pełni.
Paletka Nemera - 3 pasy
1- głowy byka - symbol płodności, obfitości
2 - władca górnego Egiptu
…. Izyda chce mu podać pierś do karmienia - pierwowzór madonny z dzieciątkiem. Formuła ikonograficzna. Płaskorzeźba boga związanego z płodnością - Mi? 1 ręka, 1 noga i fallus maksymalne uproszczenie postaci.
Scena z gospodarstwa domowego,
Niewolnicy ujęci naturalistycznie, ujęcie nie w archytetypie, ukazane są czynności, pokazuje budownictwo zwykłych ludzi.
3 sposoby reliefu:
Wklęsły Wypukły
Wypukło…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz