Sztuka egejska - zarys

Nasza ocena:

3
Pobrań: 168
Wyświetleń: 1092
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Sztuka egejska - zarys  - strona 1 Sztuka egejska - zarys  - strona 2

Fragment notatki:


SZTUKA EGEJSA (MINOJSKA I MYKEŃSKA) - KRÓTKI ZARYS Kulturę egejską pod względem geograficzny można podzielić na:
- minojską (na Krecie), - helladzką (na lądzie greckim),
- cykladzką (na wyspach).
Autorem podstawowej chronologii minojskiej, jej podziału na wczesno-, średnio- i późnominojską, każdego okresu na podokresy oraz bardzo ramowej chronologii bezwzględnej jest Evans.
Okres średniominojski: ok. 2000-1580 p.n.e.)
Okres późnominojski: ok. 1580-1100 p.n.e.)
Pałac w Knossos - odkryty przez Evansa na początku XX w. - odsłonięty plan mieści w sobie wszystkie etapy przebudów;
- zachowane części zabudowy obejmują prawie wyłącznie piwnice i przyziemie, mieszkalne i reprezentacyjne pomieszczenia pałacowe praktycznie nie istnieją; na ich obecność wskazują jedynie dolne kondygnacje monumentalnych klatek schodowych, oraz świetliki, pozwalające na oświetlenie kilku poziomów pomieszczeń;
- sala tronowa jest stosunkowo niewielkim, parterowym pokojem;
- charakterystycznym rysem pałacu jest wielki, centralnie położony dziedziniec;
- fundamenty oraz monumentalne fragmenty obudowy dziedzińca, klatek schodowych i świetlików świadczą o wykorzystywaniu ciosów miejscowego wapienia;
- elementami dźwigającymi były ściany i kamienne filary, a także drewniane kolumny;
- charakterystyczne dla kultury minojskiej były kolumny o trzonach rozszerzających się ku górze;
- wyższe piętra wznoszone przy zastosowaniu kamienia łamanego - dawało to w efekcie szorstkie, nieregularne ściany, wymagające wyprawy tynkowej;
- tynkowane powierzchnie ścian stanowiły najlepsze pole dla fresków (malowideł na mokrym tynku).
Malarstwo minojskie - pismo ideograficzne (dysk z Fajstos), pismo linearne A i pismo linearne B;
- brak przekazów pisanych na temat religii minojskiej;
- religia minojska stawiała na czele nie boga, lecz boginię, a w kulcie nie kapłanów, a kapłanki;
- brak tematów wojen, łowów, pracy;
- brak wyobrażeń o życiu pozagrobowym;
- brak wizerunków bóstw i władców;
- dominuje tematyka dworska z wyraźnie podkreśloną rolą kobiet;
! GLIPTYKA - dr obna rzeźba w kamieniach półszlachetnych. ! - sceny kultowe pod gołym niebem, w gajach, na szczytach gór;
- drugi zespół tematów: świat natury, pejzaż;
- pejzaż morski: mieszkańcy morza (głównie delfiny), ukazani z profilu; ryby widoczne z lotu ptaka;
- pejzaż lądowy: przede wszystkim charakter ogrodowy; skały widoczne z lotu ptaka, rośliny i zwierzęta stylizowane bardziej od morskich; kolorystyka konwencjonalna;
- kolorystyka ciała ludzkiego: postacie męskie barwy rdzawej, kobiety barwy białej;


(…)

… znaczenie wotywne lub grzebalne;
- wśród idoli wyróżnia się dwie tendencje: schematyczną i naturalistyczną;
Ceramika minojska
- ceramika stylu Kamares: biegłość techniczna w toczeniu naczyń;
- wielobarwna dekoracja o charakterze roślinnym z wysokim stopniem stylizacji;
- stylizowany ornament: jasny na ciemnym tle;
- ceramika stylu morskiego: motywy podwodne; motyw ośmiornicy, czasem rozgwiazdy, muszli…
… lub magazynowym;
- sale reprezentacyjne są budowlami prostokątnymi, osiowymi, z wejściem na krótszym boku, z dwukolumnowym portykiem przed wejściem i ścianami bocznymi przedłużonymi tak, aby obejmowały ów portyk TZW. !MEGARON!
- groby: skrzynkowe, komorowe, izbowe (z kilkoma komorami grzebalnymi);
- Grobowiec Świątynny pod Knossos: prawdopodobnie pochówek królewski; składał się z dziedzińca, kolumnowego…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz