Szkoły sokratyczne- opracowanie

Nasza ocena:

5
Pobrań: 182
Wyświetleń: 1302
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Szkoły sokratyczne- opracowanie - strona 1

Fragment notatki:

Szkoły sokratyczne: a) Ksenofont: (435-354 p.n.e.) (“O wychowaniu Cytrusa” i „Państwo Lacedemońskie”):
- przeciwnik demokracji-w Atenach poparł rządy 30 tyranów
- ganił demokrację za szał prawotwórczy, za to decyduje kapryśne zgromadzenie
- pochwala reformy Likurga który postanowił naprawiać państwo od uzdrowienia obyczajów---jako że Ksenofont uważał że najważniejsza jest cnota stąd pochwalał nawet tak radykalne pomysły wdrażane w Persji jak kontrola nie tylko nad obyczajami ale również myślami
b) Izokrates (436-338 p.n.e.);
- uważa tak samo że państwo powinno kształtować cnotę - zwolennik ustroju opartego na połączeniu arystokracji (cnota) i demokracji (obywatelska gorliwość)
- jednak nie powinien rządzić tłum a najcnotliwsi z obywateli
- krytykuje demokrację za nadmierną niestabilność prawa --- gdyż prawo powinno być zgodne z panującymi obyczajami
c) Szkoła Cyrenajska : Arystyp z Cyreny (435 - 360 p.n.e.)
- sensualizm i relatywizm poznawczy: wszystko jest subiektywne
- głównym celem ludzkiego dążenia jest ludzka przyjemność (cielesna)---przyjemność ale czerpana roztropnie
- chwali człowieka nie politycznego
- człowiek powinien być kompletnie niezależny --- dziwi się dlaczego ludzie mieliby przyjmować narzucone przez kogoś normy.
- na pytanie co dała mu filozofia powiedział iż to że może czuć się dobrze w każdym otoczeniu. To też że gdyby zniesiono wszelkie prawa filozofowie żyliby tak samo jak teraz --- gdyż są poddani jedynie nakazom rozumu.
d) Szkoła Cynika: Anystenes (445-336 p.n.e.)
- radykalny sensualizm: jedynym źródłem ludzkiego poznania są wrażenia
- nominalizm- pojęcia są jedynie wytworami umysłu, to znaczy nie odzwierciedlają tego co istnieje.----nie ma możności jakiegokolwiek definiowania gdyż słowa można ze sobą tylko porównywać, wyjaśniać i opisywać.
- każdy konwenans jest czymś niezwykle kruchym włącznie z prawami uchwalanymi w demokracji --- doradzał Ateńczykom by uchwalili że „osły mają być końmi”
- jaka przydatność filozofii - ta że mogę sam ze sobą rozmawiać
- człowiek nie jest zwierzęciem politycznym - pojęcia dobra i cnoty są czymś subiektywnym
- „Trud jest dobrem” - askesis: wzór surowej wstrzemięźliwości----o szczęściu decyduje wyzbycie się wszelkich pokus
- Diogenes z Synopy (412-323 p.n.e.): nie uznawał żadnych rang, tytułów itd. („Gdy się wygrzewał w słońcu na Kraneionie, stanął przed nim król Aleksander i powiedział - na co Diogenes

(…)

… mi słońca.
Jedynym państwem dobrze urządzonym byłoby państwo obejmujące cały świat a kobiety byłyby wspólne.
Używa sokratejskiej ironii i mówi o tym że każda rzecz ma dwie przeciwstawne strony - w mądrości zawiera się głupota, w pięknie brzydota.
Gdy Platon wymyślił definicję człowieka która zdobyła sobie ogromną popularność (Człowiek jest to istota żywa, dwunożna, nieopierzona”) Diogenes oskubał koguta…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz