Szkoły rycerskie - omówienie (sem. II)

Nasza ocena:

3
Pobrań: 273
Wyświetleń: 1351
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Szkoły rycerskie - omówienie   (sem. II) - strona 1 Szkoły rycerskie - omówienie   (sem. II) - strona 2

Fragment notatki:

R. Bednarz- Grzybek, Historia myśli pedagogicznej, Szkoły rycerskie w Polsce w XVIII wieku Szkoły rycerskie w Polsce w XVIII w- Młodzież szlachecka kształcona była w kolegiach jezuickich, były one pozbawione charakteru narodowego, nie pokazywały uczuć patriotycznych, natomiast szlachta zainteresowana była zachowaniem przywilejów i pomnażaniem własnego majątku. Szkoły rycerskie stały się konkurencją dla jezuickich, chca kształcic przyszłych reformatorów, SA przeznaczone dla szlachty, kształciły młodzież bogatą szlacheck i biedną wywodzącą się tytułem szlacheckim w 3 pokoleniach Program: przedmioty matematyczno- przyrodnicze, miały przygotowac do służby w wojsku i urzędach francuski, ang, niem, przedmioty polskie wykładano w j. polskim(historia, prawo, literatura polska), wychowanie patriotyczne, szacunek do króla i sprawiedliwość do niższych warstw społecznych, młodzież nie wyjeźdzała do domu, absolwenci szkół przyczynili się do powołania KENU, uchwalenia i opracowania konstytucji 3-go Maja, brali udział w walce narodowo- wyzwoleńczej. Szkoła Teatynów - nauczyciele sprowadzeni z Włoch, nowoczesna szkoła szlachecka, miała elitarny cha kater, uczą się tu młodzi magnaci j. niem i francuski, elementy łaciny, historia nowożytna, matma, geometria, trygonometria, astronomia, geografia, konwersacje przy posiłkach w j. włoskim, religia, zasady moralne, niecheć do cudzoziemców i nauczycieli Szkoła rycerska w Luneville (1737)- Stanisław Leszczyński- nauka trwała 3 lata, miałą na celu przygotować młodzież do służby wojskowej i udziału w życiu politycznym, co najmniej 15r. ż ukończony, aby się dostać, j. niem, francuski matma, architektura wojskowa, nauka fektunku, musztra jazda konno, nauka tańca, czytano prasę w szkole, dyskusje wieczorne, na czele szkoły stał komendant, odpowiedzialnośc finansową ponosi Leszczyński 1766- śmierć leszczyńskiego, upadek szkoły. Program refor zawarł anonimowo w rozporawie „Głos wolny, wolnośc ubezpieczający” 10 oficerów, adiutant, 4 kaprali, przywiązywano wagę do karności, dyscypliny, porządku, pojawia się nowożytna filozofia, terenoznawstwo, gry ruchowe, gra w piłkę Colegium Nobillium (1740)- S. Konarski, związany z zakonem Piarów. Cel: przeciwdziałanie rozkładowi władzy, zwalczanie idei złotej wolności, przeciwdziałanie anarchii, cha kater ekskluzywny, dbano aby posiłki były podawana regularnie, w sypialni było po 2 chłopcó, dla 3-4 chłopców zatrudniano lokaja, dbano o czystość, porządek, i higienę, położono nacisk na pilnowanie młodzieży, pilnowano aby nie opuszczano lekcji, zasady religii, wiernośc, szacunek, poszanowanie praw, uczono odpowiedzialności, Dzielło się na 5 klas: początkowa, gramatyki i historii, humanistyczna z prawem ojczystym, reorytka i polityka, filozofii Program nauki realizowany był w 8 lat 2, 4, i 5 kl były dwuletnie, ograniczona łacina, młodziez korzystała z podr „gramatyka łacińska” Wychowanie obywatelskie

(…)

…, młodziez korzystała z podr „gramatyka łacińska” Wychowanie obywatelskie Korpus Kadetów- szkoła rycerska Stanisława Augusta Poniatowskiego (1765)- przeznaczona dla biednej młodzieży szlacheckiej, kierownikiem był Poniatowski, komendantem Czartoryski, 14, 15, 16 lat aby móc się uczyć w szkole potem obniżono próg wiekowy do 8 lat …
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz