Szkoła empiryczna i neoklasyczna
E. dale „The Great Organizers” - analiza porównawcza wielu przypadków podstawią studia nad praktycznymi osiągnięciami wybitnych organizatorów i menedżerów
Petersen - naukowe zarządzanie: rządzenie, administrowanie, organizacja i dowodzenie siłami zbrojnymi, zarządzaniem biznesem, zarządzanie klubami i stowarzyszeniami, naukowe, zarządzanie własnością państwową
Peter Drucker:
Twórczy charakter zarządzania, !management jako instytucja przywódcza!, celem biznesu jest tworzenie klienteli, popularyzacja zarządzania przez cele i kontroli przez wyjątki, innowacje i przedsiębiorczość, kierunki ewolucji organizacji przyszłości, społeczeństwo pokapolistyczne.
! - wykształcenie się elit menedżmentu, zarządzających jest najważniejsza… - najważniejsze po wojnie.
Tworzenie klienteli - kreowanie potrzeb, czasem `narzucanie' potrzeb.
Ludzie mają sami kreować cele. Ludzie nie mają być bierni, ale sami też `tworzyć'.
Zarządzanie poprzez przechadzanie się po firmie. Menadżer musi tak skonstruować wszystko, żeby móc swobodnie spacerować po firmie. I wtedy ma szanse wkraczać i dostrzec w porę wyjątki - i interweniować. Czasem znajdą się menadżerowie (spontanicznie), którzy sami mają tak instynktownie, że tak trzeba.
Kluczowe znaczenie w skuteczności - INNOWACJE I PRZEDSIĘBIORCZOŚĆ! I to jest związane z `twórczym charakterem zarządzania'. - Nowość, skuteczność
Szkoła neoklasyczna - Model typu Z - Ouchi - próba integracji amerykańskiego i japońskiego zarządzania
Ruch na rzecz doskonałości: Thomas Peters … - doskonałę firmy: terminowość, obsesja działania, kontakt z klientem, popieranie przedsiębiorczości, uznanie ludzi za najbardziej efektywny zasób, koncentracja na wartościach, prosta struktura, ograniczony liczebnie zarząd, kompromis między centralizacją i decentralizacją, dyscyplina i swoboda.
+ „Zasoby ludzkie” czyli dość `materialne' postrzeganie człowieka… Kategoria: potencjał społeczny, nie zasoby ludzkie. (1 ładniej brzmi) Potencjał - trzeba go odblokować.
Zarządzania strategiczne: planowanie, łączenie władzy profesjonalnej z partycypacją pracowników, znaczenie przywództwa, szeroka interpretacja zarządzania, globalizacji
Społeczeństwo pokapilistyczne - Bell. Rostow, Drucker.
Szkoła systemowa
Koncepcja systemów społeczno-kulturowych Parnsonsa, cybernetyka Wienera, ogólna teoria systemów
Parsons:
- następca Sorokina - teoria zamiany immanentnej, sprzeciw wobec behawioryzmowi.
Działanie społeczne - cel, sytuacja, orientacja aktorów, potrzeba wiedzy o warunkach, odczuwania subiektywnej potrzeby osiągnięcia celu, posiadanie kryteriów oceny celu i środków, orientacje: poznawcza, szacująca, moralna.
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)