Czym jest szkoła? -instytucja oświatowo-wychowawcza
-twór kultury
-główny łącznik społeczności lokalnej ze światem i ogólnoludzką kulturą
-element świata człowieka
-zaspokaja nasze cele
-podstawowy system intencjonalnej edukacji, wychowania i opieki
-zjawisko historyczne, podstawowa i typowa dla cywilizacji europejskiej instytucja wychowawcza, która wywodzi się ze starożytnej kultury greckiej
-to synteza ról społecznych związanych z określoną zbiorowością społeczną zlokalizowaną w czasie i przestrzeni, modyfikująca nasze zachowanie, czyny i umożliwiająca nam działanie w różnych dziedzinach.
Czym się różni wychowanie w szkole a rodzinie to czynności planowe
realizuje się z góry wyznaczone zadania i cele, które określają programy wychowawcze poszczególnych szkół
szkoły powinny realizować dwa składniki procesu kształcenia: nauczanie i wychowanie.
Cele i treści wychowania determinowane są przez to, co dzieje się i w strukturze społeczeństwa, i w materialnych warunkach bytu społeczeństwa, i w świadomości społecznej.
Im większy wpływ społeczeństwa na szkołę, tym więcej możliwości rozwoju szkolnictwa.
F.ZNANIECKI : Celem wychowania jest najwyższy możliwy rozwój jednostki. H.RADLIŃSKA : Czynniki środowiskowe, obok szkoły, spełniają ogromną rolę wychowawczą. Determinanty celów i treści wychowania Ważne jest to, co dzieje się w społeczeństwie w danej chwili. Tak więc determinanty celów i treści wychowania zależą od:
Struktury społecznej
Materialnych warunków społeczeństwa
Świadomości społecznej
Jaki powinien być charakter wychowania? Powinno się dążyć do łączności wychowanka z innymi grupami
Powinno się rozbudzić, rozwinąć i utrwalić w każdej jednostce zarodek twórczych uzdolnień
Powinno się nauczyć jednostkę, by dążności twórcze wyrażała w solidarnej współpracy z innymi, dla realizacji wspólnych ideałów.
Trzeba pamiętać, że wychowanek nie jest biernym przedmiotem oddziaływania wychowawcy, a aktywnym partnerem. Wychowanek nie może być sztucznym tworem innych ludzi
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)