Szkoła społeczności międzynarodowej-opracowanie

Nasza ocena:

3
Pobrań: 266
Wyświetleń: 1106
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Szkoła społeczności międzynarodowej-opracowanie - strona 1

Fragment notatki:

Szkoła społeczności międzynarodowej(tzw. szkoła angielska)
Ten nurt jest specyficzny, bo istnieje poza ewolucją amerykańskich teorii SM. Odwołuje się ona do Grocjuszowskiej wizji(tradycji europejskiej)
Założenia metodologiczne:
Odrzuca podejście behawioralne. Odwołuje się do tzw. tradycyjnego humanistycznego podejścia do stosunków międzynarodowych. Opiera się nie na kwantyfikacji, tylko na intuicji.
Odrzuca rozgraniczenie między myśleniem ściśle realistycznym a liberalnym. Jest to szkoła które je akceptuje i jednocześnie odrzuca.
Główne założenia w postrzeganiu środowiska międzynarodowego:
Struktura: Koncentruje się na państwach, systemach państw, ale także na podmiotach niepaństwowych. Siła i potęga są istotnym czynnikiem kształtowania państw, ale odrzucają wizję Hobbesa, gdzie nie obowiązują żadne zasady. Uważają, że obok siły istotna jest rola prawa międzynarodowego. Państwo łączy w sobie jednocześnie siła i prawo.
Środowisko międzynarodowe: jest anarchiczne w sensie braku centralnego ośrodka sterowania. Owa anarchiczność nie jest kształtowana jedynie przez państwa, bo istnieją także podmioty niepaństwowe (jednostki, grupy społeczne…). Podmioty niepaństwowe odgrywają drugorzędną rolę. Funkcjonowanie: Odrzucają pogląd realistów na temat polegania wyłącznie na własnych siłach (self-help system), a także pogląd idealistów o trwałej harmonii interesów. Zasady i normy nie mogą jej w pełni zapewnić gdyż występują także procesy wykorzystywania siły. Przykładem jednoczesnego występowania siły i prawa jest ONZ (np. interwencja w Libii)
Obok norm, instytucji i siły ważni są także ludzie: etyka i moralność, prawa człowieka.
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz