Szanse i zagrożenia w otoczeniu

Nasza ocena:

5
Pobrań: 42
Wyświetleń: 777
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Szanse i zagrożenia w otoczeniu - strona 1 Szanse i zagrożenia w otoczeniu - strona 2

Fragment notatki:

Szanse i zagrożenia w otoczeniu Otoczenie firmy obejmuje wszystkie te czynniki, które oddziaływają na możliwości rozwoju firmy, doprowadzają do zawarcia transakcji oraz budowy współzależności z docelowymi nabywcami. Otoczenie składa się z makro- i mikro otoczenia. Makrootoczenie obejmuje czynniki wpływające na wszystkie podmioty działające na rynku. Są to głównie czynniki : demograficzne, ekonomiczne, naturalne, techniczne i technologiczne, polityczne i prawne, społeczne i kulturowe. Mikrootoczenie natomiast obejmuje bardziej specyficzne czynniki związane bezpośrednio lub pośrednio z daną firmą. Czynniki nie podlegające kontroli firmy, występujące w jej otoczeniu, stanowią przedmiot analizy zewnętrznej. W ten sposób firma odkrywa szanse oraz zagrożenia występujące na rynku. Okazje ( możliwości, szanse ). Do jednych z najważniejszych zadań analizy otoczenia przedsiębiorstwa należy odkrywanie ewentualnych okazji. Okazją dla organizacji może być dziedzina wyróżniająca się atrakcyjnością oraz zapewniająca firmie przewagę nad konkurencją. Szansą dla firmy może być też wprowadzenie nowego wyrobu na rynek, nowa metoda sprzedaży lub udana kampania reklamowa, która zwiększa udział firmy w rynku. Przykładowe dziedziny do rozważenia przy poszukiwaniu nowych możliwości to : Konkurencja
technologia sytuacja w gospodarce światowej zamierzenia rządu przepisy prawne Dostrzeganie oraz wykorzystywanie szans na rynku jest niezmiernie istotne dla przedsiębiorstwa. Nie można prowadzić udanych interesów na " wyschniętym " rynku z" umierającym " wyrobem. Okazje można różnicować ze względu na ich atrakcyjność oraz prawdopodobieństwo sukcesu. Trudności ( zagrożenia ). Zagrożeniem dla przedsiębiorstwa jest każda sytuacja powstała w jego otoczeniu w wyniku nie sprzyjającego rozwoju wydarzeń na rynku, prowadząca, w przypadku braku odpowiednich środków zaradczych, do pogorszenia sytuacji i rynkowej firmy. Należy zauważyć, że zagrożenia mają zdecydowanie bardziej subiektywny charakter od okazji. Powstają zazwyczaj bez udziału przedsiębiorstwa, a natomiast każdą nadarzającą się okazję firma musi sama zidentyfikować, wykorzystując zachodzące na rynku korzystne trendy. Trudności mogą powstawać w różny sposób, np. źródłem ich może być konkurencja, zmiany w technologii, a także zmiany w przepisach prawnych .czy też zmiany polityczne. Na podstawie zidentyfikowanych szans oraz zagrożeń na rynku możemy zakwalifikować prowadzoną działalność do czterech rodzajów przedsięwzięć: Idealna działalność- występowanie dużej liczby okazji na rynku oraz małej liczby zagrożeń; Spekulacyjna działalność- występowanie wielu okazji, ale i wielu zagrożeń; ... zobacz całą notatkę

Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz