Wiesława Żuchowska, ,,Szansa w metodzie”
- dominacja kultury audiowizualnej ogranicza kontakt z żywym słowem, - słowo przestało być najważniejszym sposobem komunikowania się, - słowa mogą mieć moc sprawczą, dzięki nim możemy sprawować władzę, np. Konrad Adama Mickiewicza z III części ,,Dziadów”, - niekiedy formuły słowne pełnią funkcję performatywną, czyli ważniejsza w nich jest funkcja niż sens i odniesienie, - w baśniach słowa mogą mieć magiczną moc, - słowa nie tylko znaczą, ale i obrazują zapachy, smaki, mogą mieć różną fakturę, np. miękką, twardą, gładką, mogą być zimne lub gorące, wesołe lub smutne, - słowa oddziałują na człowieka swoimi walorami, tak samo jak kolor czy faktura w malarstwie, za ich sprawą możemy sobie coś wyobrazić, stworzyć kształt, ruch, barwę, - współcześnie używamy słów mechanicznie, nie zastanawiając się nad ich sensem i dlatego też bardzo często, nadużywane lub niedostosowane do sytuacji, tracą moc i znaczenie, ograniczając język do funkcji informacyjnej, zatracając jego siłę i ekspresję, - mówimy bezbarwnie, nie zastanawiając się nad właściwą artykulacją i siłą wyrazu, - w rozmowie z innymi ludźmi nie umiemy słuchać racji innych, - coraz częściej w szkołach, lekturę zastępują ściągi, bryki, uczniowie nie muszą wtedy mieć własnego zdania, posługują się słowami innych osób, - opracowanie utworu literackiego na lekcji bardzo często niczemu nie służy, ani odbiorcy, ani dziełu, ponieważ nauczyciele z reguły rezygnują z kształtowania poczucia wrażliwości na dzieło literackie u uczniów, czego skutkiem jest fakt, że słowo nie przemawia do czytelnika, jest puste i zbędne, - ważne jest, aby nauczyciele poszukiwali nowych sposobów motywowania uczniów do lektury i tworzyli sytuacje sprzyjające uczeniu się, - ważne jest czytanie aktywne, czyli zakładające ekspresję od początku do końca, angażujące różnorodne czynności, nie tylko umysł, - tekst tylko omówiony, zanika po zakończeniu lekcji, uczniowie kilka dni później, nie pamiętają o nim, - ważne, aby w pracy nauczyciela stosować przekład intersemiotyczny, bliższy dziecku, zapewniający lepsze zapamiętywanie wiadomości i angażujący zarówno intelekt, działanie jak i wyobraźnię, - przekład intersemiotyczny: ożywia tekst, słowa wyzwalają kolory, dźwięki, ruch, pozwala dogłębnie wniknąć w strukturę tekstu, odkrywa moc słowa, jest ekwiwalentem innego dzieła, jest metodą analizy dzieła ze względu na ucznia, ponieważ wnikając w jego strukturę, uruchamia również inne zmysły, wyzwala aktywność ucznia,
(…)
… o nacechowaniu dodatnim lub ujemnym, np. ZŁOTO (połysk, blask, bogactwo, biżuteria, wzbudza chciwość, nienawiść), WĘGIEL (czarny, brzydki, chropowaty, ciężar, daje ciepło); w ćwiczeniach tego typu, słowa zwyczajne, ożywają, plakat - analizowanie użytych kolorów, kształtów, nastroju, postaci; przykładem może być plakat do ,,Hamleta” autorstwa Leszka Szczurka lub plakat ,,Ody do młodości”; uczniowie odczytując…
… wybierają obraz malarski, najbliższy wizerunkowi literackiemu kobiety - Magdaleny. 4. Oglądanie portretów kobiet na obrazach Tycjana, Giorgiona, del Piomba, Rafaela, Baldunga, Leonarda da Vinci (,,Dama z łasiczką” - jako najbliższa wizerunkowi przedstawionej w utworze kobiety). 5. Badanie ,,architektury tekstu”:
wielokrotne użycie czasownika ,,ukaż”/ ,,ukaż się”, będące prośbą, modlitwą, błaganiem…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)