„Przygotowanie ucznia do odbiory różnych tekstów kultury”, red. Anna Janus- Sitarz. Seria: Edukacja nauczycielska polonisty. Różne teksty kultury: od słowa, przez teatr, film, malarstwo, fotografię, muzykę- aż po kontrowersyjną często sztukę nowoczesną i kulturę masową.
Dlaczego jest to ważne?
Oświetlanie się wzajemne sztuk.
Wiedza o kulturze pomaga w jej rozumieniu i akceptacji.
Wychowywanie do odczuwania przyjemności.
Książka podzielona jest na części i składa się tak naprawdę z artykułów różnych autorów.
Krótkie streszczenie:
WOKÓŁ SŁOWA:
- różnorodne podejścia do tekstu,
- jak uczyć wnikliwości czytania przy własnym krytycyzmie,
- swobodna twórczość, czytelnicza wolność,
- poszukiwanie przez utwór literacki wartości wokół siebie i w sobie,
- praktyczne porady dotyczące gazetki szkolnej.
WOKÓŁ TEATRU I FILMU:
- odbiór sztuki sceny i ekranu,
- jak „bawiąc” „uczyć” teatru.
WOKÓŁ OBRAZU:
- łączna interpretacja literatury i sztuk plastycznych,
- co na lekcje języka polskiego wnosi fotografia.
WOKÓŁ MUZYKI:
- jak nauczyć słuchania, odczuwania i rozumienia muzyki,
- muzyka jako kontekst dzieła literackiego.
OD KULTURY MASOWEJ DO KULTURY WYSOKIEJ:
- kontrowersyjne przejawy współczesnej kultury,
- świadomość wpływu popkultury u uczniów.
CZĘŚĆ I.
Tekst cudzy- tekst własny (Jadwiga Kowalikowa)
tekst jest osią podstawy programowej, uczeń powinien być w centrum (bo mamy koncepcję edukacji antropocentryczną), nauczyciel więc jest pomocnikiem,
celem osobistego kontaktu ucznia z dziełem jest, by jego inicjacja stała się inspiracją , czyli by zrodziła się potrzeba reakcji słownej,
mogą być różne przejawy więzi tekst=bodziec i tekst=reakcja:
- odtwarzanie: treści, struktury, formy, stylistyki,
- rozwijanie,
- transformacja,
- parodia i pastisz,
- odwołanie się w formie przytoczeń,
ważny jest także kontakt z wypowiedziami nieartystycznymi, np. tekstami publicystycznymi i gatunkami dziennikarskimi,
przekładanie tekstu cudzego na własny eksponuje:
- nabywanie określonej wiedzy,
- doskonalenie sprawności językowej i kompetencji komunikacyjnej,
- satysfakcje z samorealizacji,
- rozwijanie zainteresowań i potrzeb czytelniczych,
- wzmacnianie wiary we własne możliwości,
trzeba rozwijać nieustannie umiejętność czytania ze zrozumieniem, poczynając od czytania płynnego,
ważne są dwie rzeczy:
(…)
…” i jego pochodne użyte jako temat wypowiedzi,
5. utwór muzyczny jako źródło inspiracji literackiej,
6. element muzyki popularnej i rozrywkowej, a także religijnej wpisane w utwór,
muzyczność literatury- wejście w warstwę brzmieniową,
odnalezienie w strukturze tekstu czynników o charakterze dźwiękowym: rytmika, eufonia, aliteracja, anafora, onomatopeja,
tu podstawą jest czytanie tekstu na głos,
autor zaleca…
… przeciętne połączone z oryginalnymi to sukces.
Tekst literacki a uczenie przez i dla wartości (Ewa Nowak)
zadaniem edukacji polonistycznej jest poszukiwanie wartości,
człowiek jest artystą, jego życie jest sztuką- to trudne zadanie wymaga ciągłego rozwoju (Erich Fromm),
wartość- częste słowo na języku polskim,
dzisiejszy problem: czy kultura naprawdę jest dziś źródłem wartości?, czy nie jesteśmy nakierowani…
… jest emocjonalnym i intelektualnym tworzywem do pracy z tekstem (który nadal jest w centrum!),wzbogaca refleksję, świadomość kulturową, zachęca do zweryfikowania swojej wiedzy, oswaja literaturę,
filmowe czytanie literatury: osobliwy przekład intersemiotyczny- technika wizualizacji świata przedstawionego; poszukiwanie filmowości w tekście (np. tworzenie scenariusza), proces ekranizacji, uczeń w roli, wskazywanie…
… filmowej w gimnazjum)
rozkład zagadnień związanych z adaptacją (tabelka str. 182),
młody człowiek żyje filmem, obrazem ruchomym, trzeba kształtować postawy otwartości wobec tekstu pisanego wykorzystując powyższy fakt,
przeświadczenie, że filmowy świat przedstawiony jest konstrukcją artystyczną konieczne by ukształtować rezultat w postaci refleksji, wrażenia,
film jest dziełem zmiennym- jak życie…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)