systemy taryfowe wykład

Nasza ocena:

5
Pobrań: 847
Wyświetleń: 4326
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
systemy taryfowe wykład - strona 1 systemy taryfowe wykład - strona 2 systemy taryfowe wykład - strona 3

Fragment notatki:


Wykład 5.
SYSTEMY TARYFOWE Jaka jest struktura systemu taryfowego i czynniki na niego wpływające (jakie są ceny za usługi logistyczne).
Znajomość systemów taryfowych jest przydatna dla każdego.
Struktura określa ile, za co i dla kogo płacimy. System taryfowy- określa to co jest podstawą kształtowania stawek taryfowych, np. stawek przewoźnego. Czyli na jakiej podstawie, wg jakiego kryterium, różnicuje się stawki z zakresu usług logistycznych np. przewozowych. Systemy: Naturalne
Wartościowe (ekonomiczne, ad valorem)
Mieszane- zawierają aspekty naturalne i wartościowe.
Ad 1. Systemy w których podstawę kształtowania stawek stanowią jednostki naturalne np. jednostka ciężaru: kg, tona, jednostki objętości np. litr, metr sześć oraz sztuka, bela. Od tej jednostki są pobierane opłaty.
Ad2. Podstawa kształtowania stawek taryfowych stanowi wartość przewożonego ładunku.
Ad3. Wartość i chyba naturalne są brane pod uwagę. W systemie ważna jest struktura. Na tę strukturę mają wpływ czynniki: Odległość przewozu - wyznaczamy odległość taryfową (odległość ta może różnić się od odl rzeczywistej).. Z reguły odl taryfowa jest dłuższa od rzecz. Jeśli chodzi o określenie odległości bierzemy pod uwagę różniczkę pionową- odległościowa. W różniczce pionowej występuje degresja stawek taryfowych, im większa odl tym większa degresja. Zgodnie z efektem skali. To samo przy usługach magazynowych: im więcej przechowujemy tym powinna być mniejsza stawka na jednostkę ładunku magazynowanego.
Różniczka pozioma: Rodzaj przewożonego ładunku Wielkość jednorazowej partii Sposób przewozu Degresja ta jest nazywana strefową- tak jak taxi, które mają określone strefy i odpowiednie stawki stosują. Jeżeli wchodzi się w kolejną strefę to opłata tu powinna być niższa niż w poprzedniej strefie. W transporcie nie sa one ustalane na stale. Np. struktura systemu taryfowego, jeżeli przejazd jest do 50 km to płacimy 1zł na 1 tono-km. Odl od 51-100 km to płacimy 0.90zł za 1tono-km. Za przewiezienie 1 tony ładunku na 70 km mamy:
Za pierwsze 50 km (stawka 1zł/1tkm) czyli 50zł
Za pozostałe 20 km (stawka 0.9zł/tkm) czyli 18zł. Co w sumie daje wynik 68zł.
W ramach określonej strefy stawka jest taka sama, ale w innych strefach może różnić się. Oprócz odl na jaką realizowany jest przewóz, można uwzględniać trasę przewozu. Trasa ta może mieć wpływ na wlk odl taryfowej. Jeśli trasa do pokonania jest ciężka to odl taryfowa może być ustalona na większej odl bo np. górskie tereny, co powoduje że samochód potrzebuje więcej czasu niż standardowo (odl 70km powinna być pokonana w ciągu 1h, a jest pokonywana w 1,5h). Koszty te to:

(…)

… ładunku na warunku i skutki procesów logistycznych tym podatność mniejsza i tym wyższe koszty logistyczne. Czynniki określające podatność
Naturalne- podatność naturalna
Techniczna- podatność techniczna
Ekonomiczne- podatność ekonomiczna (wartościowa)
Podatność naturalna : mają na nią wpływ cechy naturalne (właściwości chemiczne) dane dobra, tzn. to czy dane dobro jest wrażliwy na wyłanianie obcych…
lotniczy współczynnik 1:6, czyli 1kg= 6m3.
Wniosek: w transporcie morskim opłaca się pobierac opłatę od obj, a w lotniczym od masy przewożonego ładunku. Transport morski
Lotniczy
1 tona/1m3
60$
300$
1 tona/2m3
120$
300
/3m3
180
300
/4m3
240
300
/6m3
360
300
/7m3
420
600
1500kg/1m3
120 (podwyższane w górę)
600
W ostatnich dwóch przypadkach mamy podane, że koszt transportu lotniczego wynosi aż 600$, bo został przekroczony współczynnik przestrzenności (1tona/6m3). Do 6m3 transport lotniczy jest tańszy, powyżej droższy niż morski.
Ile dla ładunku 1500kg/ 1m3 w t. lotniczym: 600$. Spedytor- organizuje, koordynuje przewóz ładunków, przyjmuje zamówienia na przewóz od klientów i przekazuje go przewoźnikowi. Jeżeli przeds, spedycyjne prócz tego że organizuje przewóz ładunku organizuje transport to wtedy jest to przeds…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz