To tylko jedna z 3 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
SOCJOLOGIA KULTURY WYKŁAD 5
WYKŁAD 6 (17.04.2012)
Projekcja filmu „Good Copy, Bad Copy” Dokument „Good Copy Bad Copy” opowiada o prawie autorskim w dobie internetu, gdzie nielegalna wymiana plików jest faktem, sprzedaż płyt CD spada na łeb i szyję, a najnowsze filmy można pobrać z sieci zanim ukażą się w kinach. Mówi o czasach, w których prawo nie nadąża za technologią, a wytwórnie filmowe i fonograficzne rozważają nowe modele dystrybucji. W czasach, gdy trzeba się zastanowić, czy prawo autorskie, które miało chronić artystów, nie obraca się przeciwko nim samym.
Film dokumentalny o relacjach świata kultury i systemu praw autorskich w czasach internetu. Autorzy przeprowadzili wywiady z osobami z całego świata, prezentującymi różny punkt widzenia na kwestię praw autorskich. W filmie zobaczymy m.in. DJ Dangermouse, prof. Lawrence'a Lessiga z Uniwersytetu Stanforda, rosyjskiego sprzedawcę pirackich filmów, przedstawiciela Motion Picture Association of America, producenta filmów z Nigerii, DJ Girl Talk czy muzyków z brazylijskiej sceny tecno brega.
W filmie pojawia się problem oryginalności (porównanie teorii Einsteina do teorii Newtona - gdyby nie Newton, nie byłoby teorii Einsteina!). Gdyby wszystko obłożone było prawem autorskim, twórczość by nie istniała. Tworząc coś, korzystamy z pewnych zasobów. Prawa autorskie ograniczają twórczość.
Kto korzysta tak naprawdę na prawach autorskich? Większość tego, co jest objęte prawem autorskim zabierają pośrednicy.
Systemy licencjonowania praw autorskich: copyright Wszystkie prawa zastrzeżone; zasada ta nie zezwala na zmienianie utworu ani kopiowanie bez zgody autora.
Creative commons Zestaw licencji, na mocy których można udostępniać utwory objęte prawami autorskimi. Licencje Creative Commons pozwalają twórcom utworów zachować własne prawa i jednocześnie dzielić się swoją twórczością z innymi. Zasada „wszelkie prawa zastrzeżone” zostaje zastąpiona zasadą “pewne prawa zastrzeżone”. Istnieją cztery warunki udostępniania utworów, z czego pierwszy pojawia się we wszystkich licencjach:
Uznanie Autorstwa (ang. Attribution (BY))
zezwala się na kopiowanie, dystrybucję, wyświetlanie i użytkowanie dzieła i wszelkich jego pochodnych pod warunkiem umieszczenia informacji o twórcy.
Użycie Niekomercyjne (ang. Noncommercial (NC))
zezwala się na kopiowanie, dystrybucję, wyświetlanie i użytkowanie dzieła i wszelkich jego pochodnych tylko w celach niekomercyjnych.
Bez Utworów Zależnych (ang. No Derivative Works (ND))
zezwala się na kopiowanie, dystrybucję, wyświetlanie tylko dokładnych (dosłownych) kopii dzieła, niedozwolone jest jego zmienianie i tworzenie na jego bazie pochodnych.
(…)
… licencji.
copyleft
Rodzaj systemu zezwalający na modyfikację pracy i jej dalszą redystrybucję na identycznych warunkach. Konkretne zastosowania idei copyleft można znaleźć w licencjach projektu GNU . Istnieje również copyfarleft, najbardziej radykalna propozycja Dmytri Kleinera, autora Manifestu Telekomunistów. Polega na tym, że z utworów mogą korzystać tylko i wyłącznie spółdzielnie zorganizowane…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)