systemy informacji marketingowej

Nasza ocena:

4
Pobrań: 7
Wyświetleń: 532
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
systemy informacji marketingowej - strona 1

Fragment notatki:


Systemy informacji marketingowej w przedsiębiorstwie System informacji marketingowej w przedsiebiorstwie rodzaje informacji marketingowej w przedsiebiorstwie istota badań marketingowych metody badań marketingowych organizacja badań marketingowych Rodzaje informacji marketingowej w przedsiębiorstwie Informacje gromadzone w toku badań marketingowych mogą pochodzić z tzw. Źródeł wtórnych lub pierwotnych.
Wtórne źródła informacji- obejmują wszystkie źródła które nie zostały opracowane z myślą o badanym problemie. Są to publikacje organów państwowych, publikacje placówek naukowo-badawczych, materiały wewnętrzne przedsiębiorstw, biuletyny agencji badań rynkowych.
Pierwotne źródła informacji- obejmują te źródła które zostały przygotowane specjalnie do badania wybranego problemu. Główne pierwotne źródła to studia empiryczne:
Obserwacja rynku -metoda ta stanowi jeden ze sposobów gromadzenia informacji o zjawiskach rynkowych.Wchodzi w skład grupy metod badań niewyczerpujących i jest wykorzystywana wtedy gdy spełnione są 3 warunki:
Badane zjawiska lub procesy mogą być przedmiotem obserwacji
Badane zjawiska lub procesy powtarzają się relatywnie często
Czas trwania obserwacji nie jest zbyt długi Obserwacja niekontrolowana -bierne zachowanie obserwatora, nie może ingerować w warunki obserwacji ani w sytuację. Obserwacja kontrolowana -wprowadzanie dosytuacji różne typy bodźców, sytuacjesztuczne. obserwacje uczestniczącą -mamy do czynienia wtedy gdy obserwator staje się jednym z członków grupy obserwacyjnej obserwacje nieuczestniczącą -osoba badająca dane zjawisko staje się tylko i wyłącznie obserwatorem Badania wykorzystujące kwestionariusze -gromadzenie informacji drogą zadawania pytań wybranej grupie respondentów. Zadawanie pytań określa istotę drugiej wielkiej grupy metod badań pierwotnych-wykorzystującej kwestionariusze.Istnieją k.o strukturze zamkniętej ( dominują pytania któremuszą być zadanew ściśle określonym brzmieniu i kilka odpowiedzi sformułowano) i otwartej (pytania nie muszą być zadawane respondentowi w taki sam sposób aodpowiedzi nie są ograniczane przez prowadzacego) Kwestionariusze o celu jawnym- bezpośrednich, jawność celu badań nie ma wpływu na obniżenie się wiarygodności wyników badań.
Kwestionariusze o celu ukrytym -stosowane gdy prawdopodobieństwo uzyskiwania mało wiarygodnych odpowiedzi na pytania o charakterze bezpośrednim jest duże.Istnieją 4 typy kwestionariuszy:
kwestionariusze o strukturze zamkniętej i jawnym celu badań: kwestionariusze stosowane w badaniach ankietowych- badania ankietowe należą do grupy metod badań socjologicznych, umożliwiają uzyskiwanie informacji od respondentów w sposób bezpośredni


(…)

… te nie mogą odbywać się za pomocą obserwacji lub ankiet.
Kwestionariusze o strukturze zamkniętej i ukrytym celu badań-są najczęściej wykorzystywane w procesie badania postaw konsumentów.
Formy kwestionariuszy: wysyłąne pocztą, wywiady telefoniczne; wywiady bezpośrednie.
Eksperyment rynkowy(badania eksperymentalne) należy do metod badań pierwotnych.Sposób gromadzenia informacji umożliwia testowanie strategii dzialania przedsiębiorstwa.Eksperyment jest wiarygodną metodą badań. Badania eksperymentalne mogą być prowadzone na całej zbiorowości konsumentów. Próby określa się mianem rynku eksperymentalnego, dodatkowe próby na których eksperyment nie będzie prowadzony to rynek kontrolny.
Istota badań marketingowych
Podejmowaniu wszelkich przedsięwzięć rynkowych towarzyszy występowanie określonego ryzyka. Jednym…
… o- potrzebach konsumentów ujęciu jakościowym, stopniu dostosowaniu funkcji i wyposażenia produktu do potrzeb konsumentów; stosunku konsumentów do właściwości produktu; stopniu zaspokajania potrzeb przez produkt w stosunku do potencjalnego popytu
badania związane ceną-obejmują analizy dotyczace elastyczności popytu, podstaw kształtowania cen, sposobów różnicowania cen,strategii kształtowania cen…
…, które podlegają opracowaniu statystycznemu
analiza i interpretacja rezultatów badań-główny cel opis statystyczny badanego zjawiska oraz wnioskowanie o przebiegu zjawiska w całej zbiorowości.Opis statystyczny jest przeprowadzany za pomocą różnych metod badań statystycznych. Aby wyniki badań stały się użyteczne dla rozwiazania rozpatrywanego problemu powinny zostać zinterpretowane. Interpretacja to wyjaśnienie…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz