System Organów państwowych

Nasza ocena:

3
Pobrań: 392
Wyświetleń: 1967
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
System Organów państwowych - strona 1 System Organów państwowych - strona 2

Fragment notatki:

System Organów państwowych 3.1. Wyjaśnienia wstępne Władza państwowa - terytorialnie zorganizowany kompleks stosunków nadrzędności i podporządkowania ujęty w ramy specjalnej organizacji posługującej się prawem i dysponującej możliwością użycia przymusu społecznego. Organ państwa - podmiot prawa wyposażony w kompetencję do dokonywania działań w imieniu państwa. Organy p. są powiązane na zasadzie podziału władzy lub jej jedności. Aparat państwowy - nie są to organy państwowe, ale zespół instytucji (a więc nie tylko organów) służących realizacji zadań państwa np. urzędy administracyjne, policja, siły zbrojne.
Podział organów: Pod względem liczby osób (fizycznych) sprawujących dany urząd : jednoosobowe (np prezydent) lub wieloosobowe (np parlament). Organ wieloosobowy to nie organ kolegialny! Może istnieć organ wieloosobowy decydujący jednoosobowo (np prezes, a pozostali doradzają). Stąd rozróżniamy organy monokratyczne: jedno- i wieloosobowe, oraz kolegialne. Pod względem sposobu powoływania: z wyboru (np prezydent) i z nominacji (np wojewoda). Pod względem czasu trwania: organy kadencyjne (np Trybunał Konst.) i organy powoływane na czas nieokreślony (np Sąd Najwyższy). Pod względem trybu funkcjonowania: organy pracujące sesyjnie (niektóre parlamenty), lub permanentnie (ombudsman). SESJA = część kadencji w której dany organ może wykonywać zadania państwowe ale otwarcie tego okresu jest często uzależnione od decyzji innego organu. PERMANENCJA = organ może podejmować działalność w każdej chwili. Pod względem autonomii w relacjach z innymi organami : samoistne (RPO), pomocnicze (komisja Senatu RP) Pod względem obszaru działania: centralne (np RM), terenowe (np wojewoda). Pod względem konstytucjonalizacji: - konstytucyjne (KRRiT), pozakonstytucyjne (Państwowa Komisja Wyborcza). Pod względem struktury: proste - organ jednoizbowy i złożone - więcej niż jeden organ. Każdy organ kolegialny ma strukturę złożoną. Pod względem funkcji: ustawodawczy, wykonawczy, sądowniczy.
3.2. Zasady kreujące system organów państwowych 3.2.1. Zasada podziału władz Monteskiuszowska idea trójpodziału władzy („O duchu praw”, 1748) zawiera zasady: społecznego podziału władzy, równowagi i wzajemnego hamowania władz. Jeżeli tak nie będzie mamy do czynienia z naruszeniem wolności. Druga z zasad nazywana jest w literaturze anglosaskiej jako „ checks and balances” i rozwinął ją A. Hamilton. Według niego każda z władz powinna mieć niewielki wpływ ma powoływanie drugiej, członkowie każdego rodzaju władzy powinni być od siebie niezależni. Przewaga władzy ustawodawczej wymaga by była ona podzielona (dwuizbowość) a słabość władzy wykonawczej wymaga wzmocnienia i możliwości ingerowania w kompetencje władzy ustawodawczej aby zapobiegać złym ustawom. Współcześnie teoria Monteskiusza nie uwzględnia zróżnicowania funkcji państwa i skomplikowania systemu jego organów. Podział władzy nie musi oznaczać trójpodziału. Za to jeśli chodzi o zasadę wzajemnego hamowania powinno się do niej dodać zasadę wzajemnego uzupełniania i współpracy.

(…)

… i skomplikowania systemu jego organów. Podział władzy nie musi oznaczać trójpodziału. Za to jeśli chodzi o zasadę wzajemnego hamowania powinno się do niej dodać zasadę wzajemnego uzupełniania i współpracy. 3.2.2. Zasada jedności władzy państwowej W skrajnej postaci - faszyzm, w łagodniejszych - monarchia absolutna, autorytaryzm. W ujęciu bardziej współczesnym zasada ta polega na supremacji parlamentu…
… ich wykonanie”. Taki model hołdujący jedności władzy ustawodawczej i wykonawczej przyjęły państwa socjalistyczne - tam podział kompetencji był pomiędzy tzw. „pionami”: władzy państwowej, administracji, sądownictwa, prokuratury . W PRLu istniał też pion organów kontroli państwowej. Tu zasada jedności miała służyć podporządkowaniu organów przedstawicielskich partii komunistycznej. Organów przedstawicielskich w konstytucjach socjalistycznych nie nazywano „ustawodawczymi” ale „organami władzy państwowej”. Jedność wykonywania władzy zapewniała także zasada centralizmu demokratycznego - polegała na hierarchizacji struktury organizacyjnej państwa z centralnym ośrodkiem kierowania, tworzonym rzekomo oddolnie na podstawie demokratycznej procedury. Zasadę jedności władzy państwowej należy odróżnić od zasady jednolitości…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz