To tylko jedna z 2 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
System morski i lotniczy → Podlegają regulacji międzynarodowej. UE ma niewielki wpływ na regulację tego układu. → W traktacie Rzymskim w 1957r. Ustalono cele, zasady w transporcie i jego systemie. → System transportu morskiego i lotniczego zostały wyłączone, wpływ na transport drogowy, kolejowy i środlądowy. → Pewne organizacje międzynarodowe maja wpływ na system transportu morskiego, bezp. itd. Transport morski: → 90% zew. wymiany towarowej (Unia, świat) dokonywana jest transportem morskim i rośnie. → „ Short sea shipping”- żegluga bliskiego zasięgu (do 6000 mil morskich, kształtuje się na poziomie 43% i rośnie) → Porty przeładowują ponad 1,4 mld towarow. * 41,2% przewozow odbywa się pod kontrolą danych krajow * 35% przewozow światowych są kontrolowane przez UE * 13% pływa pod banderą krajow członkowskich → „reflapge”- armatorzy przewoźnicy mający siedzibę w UE zmieniają banderę, przynależność statku, wyrejestrowują statki, (Izby Morskie) i rejestruje w innych krajach ze względu na bardzo wysokie koszty eksploatacji w krajach członkowskich i w innych krajach są niższe i oferują dogodne warunki rejestracji (Panama, Liberia, Cypr, Malta, Wyspy Bahama, itd.) Kraje te nazywane sa „krajami wygodnych bander”, dają możliwość zatrudnienia obcych załog. Zarzuca się im, że mają niższe standardy dotyczące bezpieczeństwa. → IMO- określa standardy bezpieczeństwa (wszystkie kraje morskie)określa minimalne standardy bezp. morskiego (międzynarodowe, to członkowie ponad 160krajow) → STCW- określa prace wacht marynarzy W strukturze floty 3 przynależności: 1) podnoszenie bandery (pierwszy rejestr) 2) rejestr-instytucja, wprowadza m.in. płace, ubezpieczenia, standardy bezp. Drugi rejestr pozwala na podnoszenie bandery UE, daje przywileje armatorowi, stwarza możliwość zatrudnienia innych marynarzy i oficerow na zasadach krajow pochodzenia (obniża koszty załogi) Utworzony przeciwko wygodnym banderom 100: ● II rejestr 80-85% ceny ● wygodnych bander 55-65% ceny Drugi rejestr jest formą pośrednią między pierwszym i krajami wygodnych bander, sa to Dania, Norwegia i Niemcy EMSA- zajmuje się bezpieczeństwem w krajach członkowskich, ma za zadanie podwyższyć w żegludze i portach europejskich bezpieczeństwa, oferować pomoc techniczną, organizacyjną, naukową w obszarze bezpieczeństwa morskiego (budowa zbiornikow z podwojną ścianką)bezp. przewozu pasażerskiego, ma stworzyć nowe ustawodawstwo. Zwiększenie „Part State Control” (dostęp do portow) statki, ktore nie spełniają wymogow nie będą mogły wpływać do potow członkowskich. „Port State Cotrol”- określa zasady formy kontroli statkow w portach krajow
(…)
… Control”
(dostęp do portow) statki, ktore nie spełniają wymogow nie będą mogły wpływać do potow
członkowskich. „Port State Cotrol”- określa zasady formy kontroli statkow w portach krajow
członkowskich. Kontrolerami są administratorzy krajow członkowskich (Polska: Urzędy Morskie)
Z funkcjonowaniem transportu morskiego wiąże się bezpieczeństwo ekologiczne. Dba o to
„Helcom” (dba o ochronę środowiska…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)