To tylko jedna z 2 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Transport lotniczy Aspekt przewoźnika –linie lotnicze, dostęp do pracy przewoźnika itd. Drugi aspekt- dostęp do portow lotniczych IATA- org. Międzynarodowa, członkowie rożnych krajow, siedziba w Montrealu, funkcjonowanie transportu lotniczego w skali globalnej ICAO- org. Międzynarodowa, zrzesza przewoźnikow, ktorzy mają wpływ na funkcjonowanie tego systemu JAA- wspolna władza lotnicza, określa standardy dopuszczających statki lotnicze, określ. JARy (podst. normy tech. technologiczne) JAR- obowiązują każdego przewoźnika, podstawowe normy techniczno technologiczne. Aprobuje je ICAO i IATA EUROCONTROL- europejska agencja, kontroluje standardy bezpieczeństwa na płaszczyźnie europejskiej i sprawdza. NA gruncie amerykańskim odpowiednikiem jest FAA FAA- federalne władze lotnicze ( Federal Ariation Authority ),ktore w ramach podpisow z innymi krajami i badają spełnienie standardow amerykańskich i innych krajow. Amerykańską przestrzeń powietrzną stanowi 40% światowej. Mogą wyeliminować kogoś jako potencjalnego konkurenta EASA-European Arivation Sofety Agency. Ujednolicone standardy bezpieczeństwa ● regulatorem wyniku od 2003r, jest w Polsce Urzad Transportu Lotniczego, określa poziom cen lotnisk dla lotnisk i innych ● Agencja Ruchu Lotniczego w stosunkach Państwowego Przedsiębiorstwa. Porty lotnicze PPPL dla tr. cywilnego ● PPL –zarząd bezpośrednio wybranymi lotniskami lub jest wspołudziałowcem lotnisk...... Dostęp do zawodu przewoźnika: ● krajowy-Urząd lotnictwa cywilnego 1) Rozporządzenie 2407 i 2408 (w roku 1992) Cała sfera regulacji rynku oparta jest na rozporządzeniach. 1986-1992- okres stopniowej liberyzacji do rynku, dostęp, standardy, normy 5 swobod lotniczych 1) reguluje warunki, zasady udzielania licencji dla przewoźnikow lotniczych. Jeżeli państwo nadało licencje to w każdym innym państwie członkowskim była uznawana 2) Dostępność do rynku przewozow lotniczych krajow członkowskich (ustalenie zasad do dostępności..) Transport morski i lotniczy zostały najwcześniej zliberalizowane. Wspolna europejska przestrzeń lotnicza -1.04.1997- układ międzynarodowy +kabotaż -Poza UE ,kraje członkowskie maja zawartą umowę z USA o przewozach -UE chce bezpośrednio przejść na układ z USA o otwartości nieba z USA 1) Umowa o otwartym niebie europejskim (wszystkie kraje powinny stworzyć otwartą przestrzeń) CEAA- wspolna europejska przestrzeń lotnicza reguluje zasady dostępu do portow i przestrzeni lotniczej krajow członkowskich UE+ kraje negocjujące członkowstwo + kraje EFTA (Ziflensztajn, Norwegia, Islandia-wspolny obszar europ., wspolna gosp.) Wspolny europejski obszar lotniczy-31 krajow. Zasady takie jak ustaliła UE (np. niższe ceny) WEOL- dążenie do wzmocnienia linii
(…)
… ameryki
Transatlantyckie...
Stworzenie jednego korytarza o rożnych poziomach, jeden dla lotow cywilnych, drugi dla
wojskowych.
Formy koncentracji kapitału
Aby ograniczyć silną konkurencje, wzmocnić pozycję, podzielić rynek między fuzje (duże)
lotnicze, które oferują usługi na takich samych standardach.
Alianse lotnicze:
● ONetworld
*British Airways
*France Airways
● Sky Team
*Air Fras
*Air Mexico
*CSA
*Delta Air
*KLM
● Star Alliance
*Air Canada
*Australia lines
*SAS
Udział globalny:
Pasażerski ruch lotniczy w UE (2004)
1.W.Brytania 177,9 mln osob
2.Niemcy 121,1
3.Hiszpania 120,2
4.Francja 96,3
5.Włochy 73.9
.......
Polska 7,1
Największe europejskie porty lotnicze:
1.Londyn Heatrow 67,3
2.Frankfurt 51,1
3.Paryż 50,9
4.Amsterdam 42,5
5.Madryt 38,5
...........
Warszawa 6,1
Łącznie w 2004 9,1 mln osob…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)