To tylko jedna z 16 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Rys. 2.28. Zapis rastra w strukturze drzewa czwórkowego W prezentowanej strukturze z każdego węzła wychodzą cztery rozgałęzienia, odpowiadające podziałowi danego elementu powierzchniowego na cztery części. Podział rozpoczyna się od obszaru całego rastra i jest kontynuowany przez kolejne coraz mniejsze elementy. Jak widać dla pewnych (jednolitych) obszarów rastra podział może być zakończony już na pierwszym podziale płaszczyzny bez utraty jakiejkolwiek informacji. Nie występuje więc potrzeba wyodrębniania dla tego obszaru kolejnych mniejszych elementów. 2.3.2. Kalibracja rastrów Wykorzystanie rastrów w systemach informacji przestrzennej musi być poprzedzone ich odpowiednim przygotowaniem, polegającym na określeniu związku między układem rastra (zapisanym w tablicy pikseli) a układem terenowym. Jeżeli określony związek będzie wymagał innych przekształceń niż przesunięcie i zmiana skali, trudno wyobrazić sobie pracę na rastrach, złożonych z wielu milionów pikseli, które co chwila trzeba będzie poddawać skomplikowanym przekształceniom. Konieczność takich przekształceń może wynikać ze skręcenia oryginału podczas skanowania, błędów powstałych w trakcie skanowania czy też błędów oryginału, wynikających z właściwości materiału na jakim został wykonany. Kalibracja jest procesem, który eliminuje opisane zniekształcenia przez utworzenie nowego rastra, odpowiednio zlokalizowanego w układzie współrzędnych, powstałego w wyniku przetransformowania pikseli rastra oryginalnego na piksele rastra nowego wolnego od zniekształceń. Schematycznie proces ten przedstawiono na rysunku 2.29. Rys. 2.29. Ilustracja procesu kalibracji Skuteczność eliminacji błędów zależy w znacznej mierze od zastosowanego modelu transformacji oraz od tego czy model zastosujemy bezpośrednio dla całego rastra czy będziemy go stosowali do fragmentów rastra, które po transformacji zostaną ze sobą połączone. Do wyznaczenia parametrów transformacji wykorzystujemy punkty łączne czyli takie, które posiadające określone współrzędne terenowe oraz są identyfikowalne na rastrze. Rys. 2.30. Ilustracja procesu kalibracji W przypadku map jest to głównie siatka kwadratów ale mogą być wykorzystywane również inne punkty (np. punkty osnowy, graniczniki). Minimalna liczba punktów łącznych
(…)
… wykonując kilka obrotów rastra o małe
kąty i powrót do pozycji wyjściowej. Poniżej przedstawiono raster z rysunku 2.30 po trzech
obrotach o wartość 3 stopni i powrót do pozycji wyjściowej.
Rys. 2.31. Raster po kilku przekształceniach
5.
Organizacja dostępu do danych przestrzennych
Duża liczba danych przestrzennych oraz ich specyficzny charakter sprawiają, że do
sprawnego funkcjonowania systemu…
… przy
wyborze obiektu w trybie interaktywnym (kursorem).
Ilustrację graficzną przedstawionych powyżej zadań wyszukiwania danych przedstawiono na
rysunku 5.1.
Rys. 5.1. Ilustracja zadań wyszukiwania danych przestrzennych
Mając na uwadze wymienione wyżej względy wykonuje się wiele zabiegów
zmierzających do poprawienia efektywności dostępu do danych. Kilka z nich przedstawimy w
kolejnych podrozdziałach.
6…
… najczęściej stosowanych metod
indeksowania przestrzennego quadtree i R-tree. Stosowanie tych metod nie oznacza
rezygnacji z prostokątów ograniczających, które stanowią także podstawę do zastosowania
metod indeksowania.
8.
Quadtree
Quadtree jest strukturą znacznie przyspieszającą dostęp do danych przestrzennych. W
celu przedstawienia idei niniejszej struktury, rozważmy obiekty przedstawione na rysunku
5.7.
3…
…, jak przedstawiono to na rysunku 5.4.
1
2
3
5
4
6
7
Rys. 5.4. Aproksymacja obiektów prostokątami ograniczającymi
Korzystając jedynie z prostokątów ograniczających, badając relacje prostokąt ograniczający
obiektu - okno zapytań możemy ze szczegółowego sprawdzania wyeliminować wiele
obiektów co pozwala na duże oszczędności czasowe. Warunkiem koniecznym posiadania
przez wielokąty części wspólnej jest jej posiadanie…
…
Transformacja biliniowa
Model w którym współrzędna w nowym układzie wynika z zależności przedstawionej
poniżej. Minimalna liczba potrzebnych punktów wynosi 4. Transformacja ma szczególne
znaczenie ze względu na przekształcanie czworokąta w czworokąt co znakomicie nadaje się
do transformacji fragmentami.
X a3
Y = b
3
a2
b2
a1
b1
xy
a0 x
*
b0 y
1
Transformacja rzutowa…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)