Symulacja pracy uczelni wyższej w programie Vensim PLE

Nasza ocena:

5
Pobrań: 868
Wyświetleń: 8120
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Symulacja pracy uczelni wyższej w programie Vensim PLE - strona 1 Symulacja pracy uczelni wyższej w programie Vensim PLE - strona 2 Symulacja pracy uczelni wyższej w programie Vensim PLE - strona 3

Fragment notatki:

Projekt był przygotowany na zajęcia na Politechnice Krakowskiej (Wydział Mechaniczny). Dokument ma 15 stron, posiada dużo wykresów i składa się z kilku części. We wstępie znajdują się cel i założenia projektu. W następnej części znajduje się informacja w jaki sposób była symulowana ilość studentów. Następnie, w części zatytułowanej "Rekrutacja" wymienione i opisane są czynniki wpływające na ilość chętnych na studia. W tym, jak i w poprzednim przypadku wykorzystano funkcję DELAY FIXED. Kolejna część została zatytułowana "Przychody". Tutaj znajdziemy informacje o źródle przychodów oraz sposobie ich symulacji. Podobnie jest w przypadku kosztów. Następnie umieszczona jest analiza wpływu zmiany czynników na działanie modelu. Na końcu możemy zobaczyć wnioski oraz podsumowanie.

POLITECHNIKA KRAKOWSKA
WYDZIAŁ MECHANICZNY
Badania operacyjne - Projekt
Symulacja pracy uczelni wyższej w programie Vensim PLE
Wstęp
Nasza symulacja miała na celu pokazanie wpływu na działalność uczelni wyższej czynników zewnętrznych. Zbudowaliśmy model uczelni prywatnej, wchodzącej na rynek. Jednostką czasu i krokiem naszej symulacji jest jeden rok akademicki. Jest to model akademicki - uproszczony. Staraliśmy się zbadać wpływ opłat za studia, ilości miejsc, wielkości zatrudnienia i doświadczenia pracowników na wynik finansowy uczelni oraz ilość przyjętych i absolwentów. W naszym modelu wielkościami symulowanymi będą, zatem: ilość chętnych do podjęcia studiów, ilość studentów na poszczególnych latach, przychody i koszty, a w związku z tym zysk. Przyjęliśmy następujące założenia początkowe i uproszczenia: z roku na rok zdaje ilość studentów zależna procentowo od ilości studentów na niższym roku, w ubiegłym roku akademickim. Przyjęliśmy pensję pracowników naukowych na poziomie 22000 złotych plus premie związane z zaawansowaniem i poziomem badań naukowych na uczelni (które dają nam prestiż), zaś pensję pracownika na poziomie 16000zł rocznie. Średnią pensję pracownika naukowego studentów Polsce przyjęliśmy jako 20000zł. Ustanowiliśmy następujące opłaty za studia: Czesne - 5000zł rocznie
Opłata za urlop dziekański - 3000zł rocznie
Opłata za wpis warunkowy studentów jednego przedmiotu - 250zł rocznie
Oraz następujące współczynniki procentowe dotyczące studentów: Współczynnik zdawalności na 2gi rok - 70%
Współczynnik zdawalności na 3ci rok - 85%
Współczynnik zdawalności na 4ty rok - 95%
Współczynnik zdawalności na 5ty rok - 100%
Współczynnik studentów biorących urlop dziekański - 1% Współczynnik studentów biorących wpis warunkowy - 10%
Ilość studentów
Ilość studentów zasymulowaliśmy używając m.in. funkcji DELAY FIXED, co dało nam możliwość efektu przechodzenia tej samej grupy (ilości) studentów na kolejny rok. W tym celu stworzyliśmy zmienne 1 bis, 2 bis, 3 bis, 4 bis, 5 bis. Służą one do „zapamiętania” wartości studentów jednego rocznika na odpowiednim roku i użycia ich jako studentów kolejnego roku studiów. Ilość studentów przechodzących z roku na rok określają współczynniki zdawalności. W naszym modelu najwięcej studentów odpada po pierwszym roku studiów (współczynnik zdawalności 1-2 zadaliśmy 0,7). Ilość studentów na całej uczelni określa zmienna Studenci. Jest ona prostą sumą z ilości studentów na poszczególnych latach studiów.

(…)

… nauczyciela akademickiego Jak widać na wykresie nie możemy sobie pozwolić na zwiększenie pensji nauczycieli akademickich, ponieważ jest to na tyle duża część kosztów, że wpadamy od razu w obszar straty.
Zmiana poziomu nauczania jest natomiast nieadekwatna do poniesionych kosztów dodatkowych.
Wnioski i podsumowanie:
Decydującą rolę w działalności szkoły wyższej odgrywa jej prestiż, ma on wpływ na ilość…
… poziomu badań naukowych na poziom pensji (jako premia) nauczycieli akademickich. Nie występuje również jako zmienna używana do obliczeń zysk netto, jednak potrzebny jest on nam tylko jako wielkość do określenia, sprawdzenia, porównania.
Współczynniki oraz wielkości cenowo-kosztowe dobrane przez nas w projekcie nie są wartościami wyliczonymi ani znanymi, tylko pochodzą z naszego widzenia aspektów…
… i zwiększająca się wiedza o naszej uczelni wśród absolwentów szkół średnich oraz prestiż uczelni. Ten ostatni czynnik jest wyrażony zmienną renoma uczelni. Przy podjętych przez nas założeniach renoma uczelni jest bardzo istotnym czynnikiem wpływającym na ilość chętnych na studia. Rekrutacja
Na ilość chętnych na studia ma wpływ jak już napisałem renoma naszej uczelni, ilość miejsc, oraz ilość chętnych na miejsce…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz