8. Świadczenie usług transportowo-spedycyjnych w świetle kodeksu handlowego
przepisy regulujące prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie przewozów,
prawo rzeczowe,
prawo zatrzymania.
Kodeks spółek handlowych - Ustawa z dnia 15 września 2000 r. o tym samym tytule zawiera przepisy normujące ustrój podmiotów prowadzących działalność gospodarczą -spółek handlowych, do których zaliczają się:
spółki osobowe:
spółka jawna,
spółka partnerska,
spółka komandytowa,
spółka komandytowo-akcyjna;
spółki kapitałowe:
spółka z ograniczoną odpowiedzialnością,
spółka akcyjna.
Z zakresu kodeksu handlowego istotne są wiadomości o prowadzeniu działalności gospodarczej. Przewoźnik musi wiedzieć, jak rozpocząć prowadzenie biznesu, jak go prowadzić, a także jak zlikwidować. Musi znać instytucje, w których dokonuje się tych wszystkich czynności oraz te, przez które będzie rozliczany, tj. urzędy gmin, starostwa, urzędy skarbowe czy banki itp. Z przepisów tych wynikają obowiązki i prawa przewoźnika wykonującego krajowy transport drogowy, zwłaszcza wobec instytucji wymienionych powyżej.
Ale żeby prawidłowo prowadzić działalność gospodarczą, przewoźnik powinien wiedzieć również, w jakiej formie może ją prowadzić. Powinien znać podstawowe formy organizacyjno-prawne, takie jak spółka cywilna, spółka prawa handlowego, a także wiedzieć o możliwości prowadzenia działalności na własne nazwisko (jako osoba fizyczna). Oprócz wspomnianych form, kodeks reguluje także zasady zarządzania przedsiębiorstwami, organy decyzyjne w poszczególnych formach działalności oraz prawa i obowiązki wspólników w różnych rodzajach spółek.
Obowiązującym obecnie aktem prawnym regulującym dostęp do zawodu przewoźnika drogowego jest ustawa z dnia 6 września 2001 roku o transporcie drogowym, z późniejszymi zmianami. Ustawa ta określa, kto jest przedsiębiorcą uprawnionym do świadczenia usług w krajowym i międzynarodowym transporcie drogowym. Nowelizacje tej ustawy miały na celu dostosowanie prawa polskiego do wymagań Unii Europejskiej, a przede wszystkim wprowadzenie jednolitych zasad dostępu do rynku przewozów drogowych dla krajowych i międzynarodowych przewoźników drogowych. Na mocy wspomnianej ustawy od 1 maja 2004 roku każdy przewoźnik drogowy powinien posiadać:
w transporcie krajowym - licencję na wykonywanie krajowego transportu drogowego,
w transporcie międzynarodowym - licencję wspólnotową.
Licencja to decyzja administracyjna wydana przez ministra właściwego do spraw transportu lub określony w ustawie organ samorządu terytorialnego (np. starosta, burmistrz, wójt, prezydent miasta), uprawniająca do podejmowania i wykonywania działalności gospodarczej w zakresie transportu drogowego.
(…)
…,
posiadanie odpowiedniej sytuacji finansowej (9 000 euro na pierwszy pojazd i po 5000 euro na każdy kolejny),
legitymowanie się certyfikatem kompetencji zawodowych,
prawo dysponowania pojazdami,
wymóg, by przedsiębiorca osobiście wykonujący przewozy i zatrudnieni przez niego kierowcy, spełniają wymagania określone w przepisach ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz w innych przepisach określających wymagania…
… szczególnych - np. ustawa o księgach wieczystych i hipotece, ustawa o własności lokali, ustawa o zastawie rejestrowym i rejestrze zastawów i inne.
Do najważniejszych cech praw rzeczowych należą:
charakter praw bezwzględnych i skutki względem wszystkich,
obowiązek powstrzymania się od czynienia czegokolwiek, co mogłoby godzić w ich treść,
zamknięta lista praw rzeczowych: zainteresowani mogą ustanowić jedynie…
… posiadanie przez przedsiębiorcę kwalifikacji niezbędnych do podjęcia i wykonywania działalności gospodarczej w zakresie transportu drogowego. Certyfikaty wydaje w Polsce Instytut Transportu Samochodowego. Niestety, nie wystarczy zwrócić się do instytutu i poprosić o jego wydanie. Trzeba zdać egzamin, co nie rzeczą prostą, zważywszy na zakres tematyczny, który on obejmuje. Certyfikowany przewoźnik drogowy…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)