Struktury organizacyjne - omówienie

Nasza ocena:

3
Pobrań: 21
Wyświetleń: 378
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Struktury organizacyjne - omówienie - strona 1 Struktury organizacyjne - omówienie - strona 2 Struktury organizacyjne - omówienie - strona 3

Fragment notatki:

Struktury organizacyjne
Rozróżnienie metodologiczne:
Aspekt struktury statycznej (struktura anatomiczna) - układ relacji miedzy częściami organizacji budującymi jej strukturę. Niezależne od czasu. Wymiar przestrzenny
Schemat organizacyjny - przedstawienie relacji między el. organizacji w danej chwili. Przedstawia rozmieszczenie i usytuowanie elementów organizacji
Aspekt struktury dynamicznej - Powiązania między zdarzeniami, procesami. Koncentracja na funkcjonowaniu organizacji. Pomijanie elementów org. Nie uczestniczących w procesie. Wymiar czasowy
Funkcje struktury:
Redukcyjna - zmniejsza złożoność i różnorodność elementów organizacji i zachowań jej członków
Regulacyjna - Określenie uprawnień, obowiązków i reguł redukuje złożoność organizacji i ogranicza dowolność działań uczestników. Zwiększa sterowność organizacją
Stosunki miedzy ludźmi:
- uporządkowania
- poziome - podział pracy
- pionowe - podział władzy
- Przynależności do grup formalnych
- współdziałania - kooperacyjne - podporządkowania, hierarchia - informacyjne, służbowe; zadania, polecenia, nakazy
- zależności wynikające ze specjalizacji - funkcjonalne; porady, ekspertyzy, opinie
Stosunki między uczestnikami:
- nieformalne
- niesformalizowane - uzupełnienie struktury formalnej
- pozaformalne - poza organizacyjne
Charakterystyki strukturalne
- rozmairy struktury
- sposób pogrupowania elementów
- liczba szczebli hierarchii
- Stopień specjalizacji
- stopień centralizacji
- stopień sformalizowania
Wymiary struktury
- konfiguracji - kształt struktury
- standaryzacji - zrutynowanie, ujednolicenie
- specjalizacji - podział pracy i zadań
- centralizacji - uprawnienia decyzyjne
- formalizacji - zakres norm i zasady
Specjalizacja
+ zrutynowanie technologii
+ wyspecjalizowana technologia
+ pełniejsze wykorzystanie kwalifikacji ludzi
+ oszczędność czasu
+ nabywanie wprawy
+ synergia działania zespołowego
- „despecjalizacja” wykonawców czynności
- monotonia i znużenie
- niedostrzeganie związku z celem organizacji
Sposoby zapobieganiu znużeniu
- rotacja zadań - zmiana czynności
- poszerzanie pracy - łączenie czynności
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz