Struktury organizacyjne

Nasza ocena:

5
Pobrań: 658
Wyświetleń: 2016
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Struktury organizacyjne - strona 1 Struktury organizacyjne - strona 2 Struktury organizacyjne - strona 3

Fragment notatki:

PODSTAWY ZARZĄDZANIA     strona: 1    Materiał pomocniczy dla studentów studiów zaocznych.     UWAGA: Niniejszy materiał nie stanowi kompletnego tekstu wykładu.  Struktury organizacyjne    1 Definicja    Struktura organizacyjna, to całokształt stosunków wewnętrznych między jej elementami  (komórkami organizacyjnymi, stanowiskami) rozpatrywany ze względu na  współprzyczynianie się elementów do powodzenia całości.    2 Cechy struktury    Sześć cech struktury organizacyjnej:   •   specjalizacja , charakteryzująca podział pracy wewnątrz organizacji, rozdział formalnych  obowiązków,   •   standaryzacja , stanowiąca ważną cechę struktury organizacyjnej, związaną z typowością  procedur organizacyjnych,   •   formalizacja , określająca zakres, w jakim zasady, procedury, instrukcje i łączność znajdują  odzwierciedlanie w dokumentacji organizacyjnej,   •   centralizacja , charakteryzująca rozmieszczenie uprawnień do podejmowania decyzji,   •   konfiguracja , charakteryzująca kształt struktury organizacyjne, a szczególnie rozpiętość i  spiętrzenie kierowania oraz proporcje rozmaitych kategorii pracowników,   •   tradycjonalizm , odzwierciedlający możliwy zakres zwyczajów w organizacji w stosunku do  możliwego zakresu biurokratycznych procedur: zmienna ta miała charakteryzować stopień, w  jakim działania organizacji były zestandaryzowane przez zwyczaje, a w jakim przez przepisy.            TEMAT: Struktury organizacyjne  PODSTAWY ZARZĄDZANIA     strona: 2    Materiał pomocniczy dla studentów studiów zaocznych.     UWAGA: Niniejszy materiał nie stanowi kompletnego tekstu wykładu.  3 Czynniki strukturotwórcze    2.1 Strategia  Zależność między strategią a strukturą:   •   organizacja reaguje na swoje otocznie  - czyli proces formułowania strategii musi  uwzględniać funkcjonowanie firmy w obecnym, jak i w przyszłym otoczeniu,   •   organizacja jest inicjująca , gdyż proces formułowania strategii wiąże się z wyborem  środowiska, w którym będzie ona funkcjonować w dłuższym czasie.   Strategia wywiera wpływ na strukturę organizacji, bowiem:   •  wyznacza zadania organizacji,  •  wpływa na wybór technologii i ludzi odpowiednich do wykonywania tych zadań,  •  określa konkretne otocznie, w którym organizacja będzie funkcjonować.     2.1.1 Otoczenie    2.1.2 Technologia    2.2 Wielkość  Zależność między wielkością organizacji a strukturą   1.  Małe organizacje mają dość prostą strukturę .   Kierownik, który stoi na czele przedsiębiorstwa skupia pod sobą wszystkich pracowników,  którym w wyjątkowych sytuacjach deleguje jakieś uprawnienia decyzyjne.  2.  Wzrastająca wielkość organizacji

(…)

… zaocznych.
4 Typy struktur organizacyjnych
5.1.
Typy struktur organizacyjnych wyróżnione wg kryterium rozpiętości kierowania
Zasięg kierowania - liczba wszystkich pracowników podległych bezpośrednio i pośrednio jednemu
kierownikowi.
Na poniższym rysunku zasięg kierowania dla kierownika A wynosi 6.
Rozpiętość kierowania - liczba wszystkich pracowników bezpośrednio podległych kierownikowi
danego szczebla…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz