To tylko jedna z 4 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Hayek: Znaczenie konkurencji Hayek podważa założenia konkurencji doskonałej czyli Jednorodny towar oferowany i poszukiwany przez wielką liczbę stosunkowo małych sprzedawców i nabywców, z których żaden nie może spodziewać się, że jego działanie w zauważalny sposób wpłynie na cenę
Wolne wejście na rynek i brak innych ograniczeń ruchu cen i zasobów
Pełna znajomość istotnych czynników przez wszystkich uczestników rynku.
Konkurencja jest dynamicznym procesem, którego istotne cechy charakterystyczne są wykluczane przez założenia leżące u podstaw analizy statycznej.
Ad. 1. Wiedze uzyskuje się dopiero poprzez proces konkurencji, nie można mieć doskonałej wiedzy na początku:
producenci - wiedza na temat kosztów, życzeń i pragnień konsumentów, rodzajów dóbr i usług na które wytwarzają popyt oraz cen jakie są gotowi zapłacić.
nabywcy - nabywają wiedzę działania rynkowe takie jak np. reklama. Organizacja rynku zaspokaja potrzebę upowszechniania informacji na podst. których ma działać nabywca.
Def wg dr. Johnsona: konkurencja to działanie zmierzające do uzyskania tego, co równocześnie starają się uzyskać inni.
Inne znaczenie w języku ekonomicznym a biznesowym
•„teoria konkurencji doskonałej” ma niewiele wspólnego z nazwą „konkurencji” używanej w języku codziennym
•„Gdyby kiedykolwiek istniał stan rzeczy zakładany przez teorię konkurencji doskonałej, to nie tylko nie obejmowałby swym zakresem wszystkich tych czynności, które określamy terminem konkurencja, ale w praktyce by je uniemożliwiał”
•Opis konkurencyjnej równowagi definiuje warunki, w których zawarte już są konkretne konkluzje
•Nie wspomina się w jaki sposób osiągnąć zadane warunki W konkurencji doskonałej wykluczamy wszystkie osobiste relacje pomiędzy uczestnikami rynku
W realnym świecie niedostateczna wiedza jest rekompensowana poprzez doświadczenia
Konkurencja opisywana jako niedoskonała nie ma nic wspólnego z działaniami ludzi ale leży w naturze towarów i usług
Jak powinna wyglądać rzeczywistość, aby spełniały się w niej założenia o konkurencji doskonałej Różni wytwórcy produkujący identyczny produkt w identycznych warunkach Sprzyja to osiąganiu takiego samego stanu wiedzy Jeśli ludzie mają identyczne poglądy na temat działania Koncepcja systemu gospodarczego
Struktura nie dająca się podzielić na odrębne dla różnych towarów rynki
Twór wyobraźni ekonomistów
Nie ma zastosowania w dziedzinie wytwarzania i dóbr osobistych
Produkty nigdy nie są dokładnie jednakowe-rynek różni się w zależności od obszaru
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)