Strategie wynikające z pozycji konkurencyjnej 1. Lider - punkt odniesienia dla konkurencji
• być pierwszym w świadomości, w wybranej kategorii
• jeżeli w kategorii jest już lider ustal nową, własną
kategorię
• koncentracja na dziedzinie, w której jesteś pierwszy Strategie wynikające z pozycji konkurencyjnej 2. Pretendent (Rzucający wyzwanie) Pretendent w celu zajęcia pozycji lidera może:
• atakować lidera lub firmy o podobnej skali
• małe i lokalne firmy działające źle i niedofinansowane
• poszukiwać luk na rynku i nisz Strategie wynikające z pozycji konkurencyjnej 3. Naśladowcy • nie ponoszą kosztów innowacji
• nie są pierwszymi w dziedzinie Rodzaje naśladowców • klon - „pasożytuje” na pomysłach lidera • imitator - kopiuje niektóre elementy oferty rynkowej lidera (marketingu-mix), ale utrzymuje też własne elementy • „ usprawniacz” - adaptuje i ulepsza produkty lidera Strategie wynikające z pozycji konkurencyjnej 4. Specjaliści rynkowi • specjalizacja w obsłudze nisz
• wysoka znajomość klientów, przez co uzyskują lepsze
zaspokajanie ich potrzeb
• uzyskują wysoką marżę
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)