To tylko jedna z 4 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
STRATEGIE FIRM NISZOWYCH
Nisza rynkowa to wąsko zdefiniowana grupa klientów, którzy szukają ściśle określonych korzyści. Zalety niszy to małe zainteresowanie ze strony konkurencji, indywidualne kontakty z nabywcami oraz dobra znajomość rynku, wynikająca ze specjalizacji. Wady działania w niszy to możliwość zmiany potrzeb klientów, możliwość ataku ze strony konkurencji, która będzie poszukiwać jeszcze większej specjalizacji, możliwość znacznego zmniejszenia skali działania. Celem tej strategii jest wykrycie w sektorze schyłkowym segmentu (lub gniazda popytu), w którym nie tylko istnieć będzie stały lub powoli malejący popyt, ale który ma cechy strukturalne umożliwiające wysoką stopę zysku. Firma następnie inwestuje w wyrobienie sobie pozycji w tym segmencie. Strategia firm niszowych polega na pozycjonowaniu z dala od dominujących marek za pomocą wyższej ceny i niskiego budżetu reklamowego, w celu wykorzystania niszy o wysokim potencjale zysku.
Nawet duże firmy zakładają teraz jednostki biznesu lub firmy do obsługi nisz rynkowych. LOGITECH
Przykładem wykorzystania tej strategii jest firma LOGITECH INTERNATIONAL. Logitech odniósł spektakularny sukces na skalę globalną uzyskując wartość 750 mln dolarów dzięki produkowaniu wszystkich możliwych wersji myszek komputerowych. Firma wytwarza myszki dla osób prawo i leworęcznych, myszki bezprzewodowe, wykorzystujące fale radiowe, myszki dla dzieci w kształcie prawdziwych myszek i myszki 3-D które dają użytkownikowi wrażenie, że sięga poza przedmioty widoczne na ekranie. Globalna dominacja w kategorii myszek umożliwiła w firmie wejście na rynki innych komputerowych urządzeń peryferyjnych , jak klawiatury, głośniki i kamery internetowe. Kluczem do zajmowania nisz jest specjalizacja. Firmy mogą wybrać następujące specjalizacje:
Specjalizacja nastawiona na użytkownika końcowego
Specjalizacja według rozmiaru klientów
Specjalizacja nakierowana na obsługę wybranych klientów (np. General Motors)
Specjalizacja geograficzna (wytwórca rzemiosła regionalnego)
Specjalizacja według produktu i linii produktów (np. detalista sprzedaje tylko krawaty)
Specjalizacja według cech produktów (np. kalifornijska wypożyczalnia samochodów Rent-a-Wreck, która wypożycza tylko obite auta)
Specjalizacja jakościowo- cenowa (np. HP specjalizuje się w wysokiej jakości, drogich kalkulatorach)
Specjalizacja na usługi (np. firma która przyjmuje podania o pożyczki przez telefon i dostarcza pieniądze klientowi osobiście- Provident)
Specjalizacja pod kątem kanału dystrybucji
Z uwagi na to że nisze mogą ulegać osłabieniu, firma musi bezustannie kreować nowe nisze. Przedsiębiorstwo stosujące strategię nisz rynkowych, nie musi trzymać się swojej niszy, dlatego lepiej stosować strategie wielu nisz niż jednej. Wypracowując przewagę w wielu niszach, firma zwiększa swoje szanse przetrwania.
(…)
…. w przeciwieństwie do innych korporacji podobnej wielkości - na przykład McDonald's czy Coca-Cola Company - Nike odniosła sukces, oferując produkty grupom starannie przeanalizowanych i określonych klientów niszowych. Zamiast produkować zwyczajne buty sportowe, Nike sprzedaje buty sportowe do gry w futbol amerykański, koszykówkę czy piłkę nożną oraz do biegania. Przyglądając się uważniej linii butów do koszykówki…
… designie. Wchodząc na stronę każdy kto posiada drukarkę marki SAMSUNG może zamówić gotowy wzór naklejki lub stworzyć swoją własną. Dzięki temu firma dociera do różnych subkultur i dostosowuje się do indywidualnych potrzeb klienta, odkrywając w ten sposób nisze na rynku.
SWARZĘDZ
Grupa Swarzędz, firma z tradycją, jest najlepiej rozpoznawalną marką w Polsce, jednak oferująca, w przeciwieństwie do lidera…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)